Lovely Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Laura Eeden - WaarBenJij.nu Lovely Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Laura Eeden - WaarBenJij.nu

Lovely Laos

Door: Laura van Eeden

Blijf op de hoogte en volg Laura

24 November 2012 | Laos, Don Det Tok

Sabaidee!!

Hoe gaat het daar? Hier gaat het prima!
Inmiddels heeft de Sint zijn intocht gemaakt in Nederland! Hier krijg ik er natuurlijk vrij weinig van mee. Heb nog niks in mijn schoen/slipper gevonden ;) Hopelijk brengt de sint en zijn pieten jullie veel goeds!

Op dit moment zit in ongeveer in het zuidelijkste puntje van Laos: Don Det, een van de 4000 islands. Het is hier erg relaxt, dus genieten doe ik volop. Ik slaap hier in een soort van primitieve bungalow. Ik douche dus met water uit de Mekong, maar ach je went overal aan.
Hier heb ik onder andere met twee jongens een kayaktrip gedaan. Lekker sportief dus. Eerst gingen we met een groep ontbijten en daarna meteen de kano in. We hebben twee watervallen gezien, waaronder de grootste van heel Azië. Erg indrukwekkend allemaal. Het water was af en toe iets te wild, waardoor we omsloegen. Gelukkig waren wij niet de enigen, haha. Voordat we net over de grens, in Cambodja, gingen lunchen hebben we dofijnen gespot vanaf onze Kayak. Helaas is het mij niet gelukt om een goede foto te maken, maar heb enkele dolfijnen mogen aanschouwen! Verder hebben we hier nog gefietst en gezwommen in het water. Ook heb ik de zonsopgang en -ondergang gezien. Echt super mooi!

Voordat ik naar 4000 islands ging, heb ik natuurlijk veel meer gedaan. Hopelijk heb ik jullie al een beetje jaloers kunnen maken met de foto's op facebook.
In mijn laatste reisverslag schreef ik dat 2 dagen op een slowboat zou verblijven om vervolgens in Laos aan te komen. Bij de grens had ik afgesproken met een Duitse gast en samen hebben we deze trip gedaan. Eerst een dagje in Huay Xai verbleven, dat was dodelijk saai. Daarna gingen we dus verder met de boot tot Pakbeng, en vanaf daar gingen we door naar Luang Prabang. Ik heb het overleefd, zonder zeeziek te worden!! Echt een succeservaring voor mij!
Luang Prabang is echt geweldig! Een aanrader wat mij betreft. Het was vroeger een kolonie van Frankrijk, dus heb heeft ook nog veel Franse invloeden. Daar heb ik wat tempels (natuurlijk!) bezocht. Ook heb ik op het heetst van de dag een soort van trap, ofwel een berg, beklommen. Ik was kapot, maar het uitzicht was de moeite waard. Ook heb ik die berg later nog een keer beklommen voor zonsondergang. Jullie hebben ook vast al de Kuang Si waterval foto gezien op mijn facebook. Net een sprookje zo mooi! Adembenemend! Ook heb ik daar Jane uitgehangen en ben ik via een touw in het water gespongen. Ik stond wel te shaken op mijn benen. In Luang Prabang sluiten de kroegen om 23.30 uur, op een paar na, waaronder de bowling. Dit is eigenlijk gewoon een bowling baan waar alle dronken mensen gaan bowlen. Echt te grappig voor woorden natuurlijk. Ook daar heb ik natuurlijk een kijkje genomen!
Na een aantal dagen ben ik verder gegaan naar Veng Viang. Samen met een Canadeel meisje heb ik daar een kamer gedeeld. Super gezellig! Met een grote groep zijn we daar gaan tuben. Ofwel met een grote zwemband een paar uur meedrijven met de stoming van de rivier. Daar heb ik ontzettend van genoten. Het uitzicht was echt prachtig. Ook zijn we naar de Blua Lagoon gefietst. Ik ben natuurlijk een ervaren fietser tegenover die internationals die nooit fietsen, maar ik heb nog nooit zo'n slecht begaanbare weg gefietst. Er lagen zoveel stenen op de weg dat we schuddend op de fiets zaten en de fietsjes waren erg klein: kinderformaat. Tot overmaat van ramp ging mijn ketting ook nog 5 keer van het tandwiel. Maar gelukkig kon ik het als ervaren (kuch) fietsenmaker, heel gemakkelijk maken. De blue lagoon zelf was wel weer heel mooi en de verkoeling was ook zeer welkom.
Vervolgens heb ik mijn reis voortgezet naar Vientiane, de hoofdstad van Loas. Wat mij betreft is de stad niet heel boeiend. Het was vooral bloedheet daar. Ik ben daar dan ook maar 1 nachtje gebleven. Ik heb daar de boulevard bezocht en naar het Buddha Park geweest. Ook heb ik nog mogen genieten van een Lao massage. Dit ging er behoorlijk ruw aan toe, maar mijn spieren waaren daarna wel goed los. Met de sleeping bus ben ik naar Pakse gegaan. Ik moest het 1,5 persoonbed in de bus delen met een Nederlands meisje. Het was gezellig, maar ook zeeeer knus! In Pakse moesten we overstappen naar een bus naar Don Det en het laatste stukje heb ik afgelegd met een bootje. De reis duurde in totaal 18,5 uur, met weinig slaap. Maar wel een ervaring op zich.

Morgen ga ik de grens over naar Cambodja. Eerst ga ik een dagje naar Kratie, zodat de reis niet al te lang zal duren.
Ik ben erg benieuwd naar de grensovergang, omdat er blijkbaar veel gescamd (opgelicht) wordt. Wordt vervolgd..

Liefs Laura

Ps. Er zullen snel wat foto's volgen op Facebook


  • 24 November 2012 - 17:38

    Renske:

    Ja hoor, hier zit iemand die erg jaloers is;)! Super hee, wat je allemaal al gedaan hebt. Je mag gelukkig nog heel veel weekjes genieten.

    Heel veel plezier weer de komende tijd en we spreken elkaar vast wel weer. Wat is whats app toch een fijne uitvinding:)

    Liefs

  • 24 November 2012 - 17:56

    Carlijn:

    Heej Laura!

    Wauw, wauw en nog eens wauw ! Het zijn zeker steeds mooie foto's op facebook.
    En dan weer zo'n verhaal vol avonturen , super gaaf allemaal.
    Nog heel veel plezier gewenst en succes bij die grensovergang :)
    Tot op whatsapp :D

    Liefs

  • 25 November 2012 - 07:43

    Hilde:

    Haaa Lorraaaa!!! Of je foto's al jaloersmakend waren, ha ha, grappenmaker ;-) Alleen al het idee aan jou in een warm en zonnig land is jaloersmakend, laat staan al die prachtige foto's en avontuurlijke verhalen erbij! :P Alhoewel, als je hoort dat ik al twee chocoladeletters in mijn schoen gevonden heb zul je ook vast wel een beetje jaloers zijn ;-) Grapje hoor. Maar wat gaaf dat je al zo veel gezien en gedaan hebt! En wat goed dat je niet reisziek bent geworden! Misschien ben je er nu wel voorgoed vanaf! :P Veel plezier weer de komende tijd en geniet ervan!! Liefs, Hilde

  • 25 November 2012 - 14:17

    Lydia:

    Hee Laura,

    Wat leuk om telkens iets van je te lezen!! Wat heb je al veel gedaan zeg en dan heb je nog zoveel weken. Ik ben wel een beetje jaloers ;)
    Geniet nog van je tijd daar!!

    Liefs, Lydia

  • 25 November 2012 - 21:06

    Melanie:

    Hey Laura,

    Weer een mooi verhaal zeg! En jeetje wat heb je al veel gedaan en gezien. Ik ben idd erg jaloers al hoor ;) Hahah..
    Maare.. fijn om te lezen dat je het zo na je zin hebt! En lekker geniet van alles! Ga zo door!
    Ben benieuwd naar de volgende foto's en je nieuwe verhaal!

    Liefs Mel

  • 26 November 2012 - 16:52

    Kim:

    Ik ben zeker jaloers! Je doet zo'n mooie dingen!
    Fijn dat je er zo van kan genieten en leuke activiteiten kan ondernemen met mensen :)

    Liefs x

  • 27 November 2012 - 10:15

    Anke:

    Lieve Laura,
    Wat leuk om al jouw geweldige verhalen te mogen mee beleven. De foto's zijn inderdaad adembenemend. Je hebt al heel wat mensen ontmoet. Bijzonder dat je daar zo'n leuke contacten met zo veel verschillende mensen hebt. De kinderen vonden de foto's ook erg mooi. Vooral met de olifanten en de tijgers. Ze vroegen of ze de volgende keer in de dierentuin ook niet even met zo'n lief tijgertje mogen knuffelen. Ik heb trouwens ook ooit boven op de hoofd van een olifant gezeten. Dit was dan wel in een circus, maar even goed een hele ervaring als klein meisje. Het heeft toen wel indruk gemaakt, want ik kan het me nog goed herinneren. Wij wensen jou een hele goede reis en geniet van dit bijzonder avontuur. Wij genieten met jou mee.
    Lieve groeten Anke, Pierro, Renzo en Lucie

  • 27 November 2012 - 15:50

    Daniëlle:

    Ik heb even je verhaaltjes bijgelezen en ohhh wat heerlijk toch! Reizen is echt het beste wat er is. Wat maak je veel leuke, spannende, mooie, bijzondere, noot-meer-vergeten-momenten mee in zo'n korte tijd! Echt lekker genieten van alles wat je doet en vooral veel foto's maken ;) Ik kan niet wachten om je even te spreken en bij te kletsen, dus hopen dat ik binnenkort even kan skypen! I'll let you know.
    Ik kan alleen maar zeggen: Kom maar op met je volgende geweldige verhalen en avonturen en geniet, geniet, geniet!
    Liefs vanuit Australië

  • 02 December 2012 - 22:54

    Anton En Tonny:

    Hallo Laura,

    hier is het nog 2 december maar bij jou al 3 december, dus van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Een hele fijne verjaardag wensen wij jou toe en nog een fantastische reis toegewenst van Anton en Tonny.

  • 03 December 2012 - 08:04

    Gerrie En Marjolein Derks Uit Oeffelt:

    Hoi Laura,

    Proficiat met je verjardag.

    Gisteren hebben we pas gehoord dat je aan het rondreizen bent ik heb nog niet al je verhalen gelezen maar dat ga ik binnenkort zeker doen.
    Gisteren hebben we met z'n allen gegeten BijTies het was heel gezellig en we zijn weer helemaal bijgekletst.

    Heel veel plezier
    Groetjes van Gerrie, Marjolein,Wendy en Sander

  • 03 December 2012 - 14:12

    Piet En Wies Robben:

    Hoi Laura,

    Proficiat met je verjaardag en een hele fijne dag. Ik hoop dat je daar ook iemand hebt om je verjaardag mee te vieren. Ik heb je reisverslagen gelezen en ik kan je vertellen dat ze heel indrukwekkend zijn. Kei knap van jou dat je alles aandurft. Je foto`s zijn ook erg mooi en je hebt wel lef nodig om zo bij een tijger te gaan liggen. Laura, wij wensen jou nog een hele fijne tijd en we blijven je volgen.
    Groetjes Piet en Wies

  • 03 December 2012 - 16:24

    Annelies Goossens:

    Hoi Laura,

    Ik had net je moeder aan de telefoon, en ze vertelde dat jij jarig bent vandaag, van harte gefeliciteerd met je verjaardag, 25 alweer grote meid.Maak er maar een leuke dag van,
    Wat een mooie verhalen heb je geschreven, wat je allemaal meemaakt, Wij reizen zo met je mee.
    We wensen je nog een hele mooie tijd en we bliven je volgen.
    Groetjes fam Goossens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 12 Maart 2008
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 34301

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 30 Januari 2013

Zuid-Oost Azië

29 Maart 2008 - 08 Juli 2008

Suriname

Landen bezocht: