Bye Bye Sranan... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu Bye Bye Sranan... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu

Bye Bye Sranan...

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

06 Juli 2008 | Suriname, Paramaribo

Fawaka,

Bij deze mijn laatste berichtje vanuit Suriname :(
Morgen ga ik het land verlaten en overmorgen land ik op Nederlandse bodem. Ik moet zeggen dat het heel dubbel is; Ik ben kei blij om iedereen weer te zien:D, maar ik heb hier ook een super leuke tijd gehad en veel dingen ondernomen. Het voelt vreemd om het achter te laten. Het relaxte leventje van hier zal ik weer gaan inwisselen voor het haastige Nederland. Toch hou ik van ons kikkerlandje; daar hoor ik thuis…

We hebben een rustige week achter de rug. We hadden plannen om naar Berg & Dal te gaan om ‘vliegen’ door de jungle met een kabelbaan. Helaas was dit ondergelopen doordat het water zo hoog stond, dus kon het niet doorgaan. Maar gelukkig hebben we ons niet verveeld.

Het was vooral een feestweek waarin we veel zijn gaan stappen. Maandag zijn we naar ‘Lustig’ geweest, dat was een groot feest op White Beach. Donderdag was de ‘Havana’ aan de beurt en vrijdags ‘La Caff’. Ik merkte dat we hier toch veel mensen hebben leren kennen, dus het was wel vreemd om de meesten voor de laatste keer te zien. Voorheen had ik hier nog helemaal niet meer bij stil gestaan.

Dinsdag zijn we naar ‘Keti Koti’ geweest. Dit is het feest ter herdenking aan de afschaffing van de slavernij van 145 jaar geleden. De creolen waren allemaal in klederdracht, wat er erg bijzonder uitzag. Pangi’s (omslagdoeken) en hoofdoeken vormen de basis van de feestelijk uitziende kleding. Er waren natuurlijk weer veel kraampjes met eten, wat hier heel belangrijk is. En enkele kraampjes met souvenirs. We hebben zelfs nog een fanfare en drumband, met de majorettes voorop voorbij zien komen:).

Verder zijn we van de week nog lekker wezen relaxen aan het zwembad. We willen natuurlijk wel een bruin tintje laten zien als we terug zijn in Nederland;). Het was heerlijk om een frisse duik te nemen, want deze week was het weer erg heet. Verder heb ik de laatste souveniertjes ingeslagen, wat natuurlijk ook erg belangrijk is.

Deze week zijn we lekker wezen uiteten om alles goed af te sluiten. Bij Zus&Zo zagen we nog een aapje in de boom, die gevlucht was van de palmentuin:). Het blijft leuk om een aapje te zien, maar in de stad is wel erg bijzonder.

Vrijdags zijn de zussen en ouders van Eline gearriveerd. Samen met hen zijn we naar de Vlinderkwekerij geweest:)Het was wel interessant om zien wat er allemaal bij het kweken van een vlinder komt kijken. De Vlinders waren overigens niet vies van ons en gingen voornamelijk op onze voeten zitten.

Bij alles waar ik was, dacht ik; ‘Oh dit is de laatste keer hier’. Het lijkt me dan ook erg vreemd om weg te gaan van ons huisje, waar ik me inmiddels toch wel thuis voel. We hebben hier immers ook ruim 3 maanden gezeten. Ook blijft Eline hier nog 3 weken met haar familie, dus ik vind het ook raar om afscheid van haar te nemen…

Vandaag en Morgen nog de laatste spulletjes in mijn koffer zien te stoppen en alles een beetje opruimen. En dan is het officieel en vertrekken we richting huis. Half 11 Nederlandse tijd arriveer ik dan na een lange vlucht weer in ons kikkerlandje. De eerste dagen/weken zal wel weer wennen zijn, maar dat gaat helemaal weer goed komen :). Ik vind het fijn iedereen weer te zien!

Tot snel allemaal!:D

Dikke Brasa,
Mij


  • 06 Juli 2008 - 14:09

    Marloes:

    Hee Laura!
    Leuk om je laatste belevenissen nog te lezen. Het lijkt me idd wel gek, om na 3 maanden alles achter te moeten laten. Je bent je er langzamerhand toch wel een beetje thuis gaan voelen. Ik kijk ernaar uit om al je verhalen in 'levende lijven' te horen. Tot snel en een hele goede terugreis!
    Kus,
    Marloes

  • 06 Juli 2008 - 14:25

    Mars:

    ha zus,

    ik weet niet of je dit bericht nog zult lezen maar nog ff en dan ben je weer gezellig bij ons thuis. Als je maar niet vergeet dat de cabrio van mij is:P Ik wens je een fijne terugreis, ik kan je alleen nog mee ophalen want moet weer lekker de hele dag werken. Zus nog ff en dan zien we je allemaal weer:D

    groeten aan al je zwarte vriendjes daar en tot dinsdag

    gr je broertje

  • 06 Juli 2008 - 14:27

    Mars:

    typfoutje van het vorige bericht:P

    Ik kan ja alleen niet mee ophalen moet het zijn;)

    sorry(K)

    gr Mars

  • 06 Juli 2008 - 15:15

    Daniëlle:

    Hey Laura,
    het zal zeker wel een dubbel gevoel zijn om daar weg te gaan. Maar dalijk in Nederland is ook wel weer lekker, en voor natuurlijk leuk dat je er weer bent. Kunnen we hier lkkr de vakantie voortzetten en feesten bij de 4daagse met jou!

    Ik wens je nog een fijne laatste dag en een hele goede reis morgen!
    Tot heel snel :D

    Kus, Danielle

  • 06 Juli 2008 - 18:56

    Anne:

    Haaj lieve Laura!

    Je allerlaatste berichtje al.....wat is het snel gegaan zeg!!
    Leuk wat je allemaal nog gedaan hebt:) Ik wens je nog een fijne laatste dag!

    Nou meid, tot héél snel en dan hoor ik de verhalen live van je;)

    Liefs Anne

  • 06 Juli 2008 - 19:42

    Yvonne:

    Hey Laura!
    Dit was je laatste spannende verhaal. Wat zul je het levendje daar gaan missen, zeg! Maar gelukkig ben je dan weer thuis bij familie en vrienden. Wat zal dat heerlijk voor je zijn om die weer allemaal te zien.
    Ik wens je veel succes met afscheid nemen van de mensen daar en een fijne terug reis! (ik weet niet of je het nog wel leest voordat je vertrekt....)
    Tot ziens!

    groetjes Yvonne

  • 06 Juli 2008 - 21:23

    Tonnie En Ans:

    Laura
    fijn dat je weer terug naar holland gaat. Misschien moeten wij ook wennen want we keken iedere keer uit naar je berichtje op de site. Dus we zullen je verhalen missen.Maar we komen een dezer dagen wel een keer buurten en dan horen we wel verder.Weer thuis bij de familie en vrienden is ook weer heerlijk.Laura goede reis terug en tot hores.Groetjes Tonnie en Ans

  • 07 Juli 2008 - 17:33

    Joyce:

    Hee Laura,
    Fijn dat je het nog zo leuk hebt gehad de laatste paar dagen! Wat is het toch weer snel gegaan die 3 maanden!
    Ik kan je helaas niet op komen halen, maar ik hoop dat ik je nog zie voordat ik op vakantie ga!

    Een goede reis en tot snel!

    Liefs, Joyce


  • 07 Juli 2008 - 19:03

    Tiny En Odilia.:

    Hoi Laura,

    Hopelijk heb je een goede vlucht gehad met weinig vertraging. We komen snel een keertje langs dan horen we wel wat je nog meer te vertellen hebt. We zijn erg benieuwd.

    Groetjes Tiny en Odilia.

  • 07 Juli 2008 - 20:14

    Sjef En Ans:

    Hoi Laura, we hopen dat de reis naar huis goed verlopen is.Bedankt voor je mooie verhalen die we elke week konden lezen.Je bent weer een hele ervaring rijker. Succes met het weer oppakken van de draad in ons eigen landje.We hopen je snel te zien.

    Groetjes Sjef en Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 12 Maart 2008
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 34342

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 30 Januari 2013

Zuid-Oost Azië

29 Maart 2008 - 08 Juli 2008

Suriname

Landen bezocht: