Bigi Pan en nog veel meer... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu Bigi Pan en nog veel meer... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu

Bigi Pan en nog veel meer...

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

16 Juni 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal!

Bedankt weer voor jullie lieve en leuke reacties:D. Alles goed? En hebben jullie vrijdag de 13e overleefd? Hoe was Vaderdag?
Zoals ik jullie vorige week al meldde zullen Papa en Mama vandaag arriveren in het mooie tropische Suriname :D. Ik kan niet wachten om ze alles te laten zien en mijn ervaringen te delen:). Jullie zien natuurlijk wel wat foto’s en lezen mijn verhalen, maar toch blijft het moeilijk om jullie een realistisch beeld te schetsen. Toch blijft het leuk om jullie natuurlijk op de hoogte houden van mijn avonturen, ook deze week weer;

Mijn stagebeoordeling heb ik inmiddels al achter de rug. Op de afdeling is men zeer tevreden over mij, want mijn stage heb ik met een 8,1 gemiddeld behaald. Jullie begrijpen wel dat ik hartstikke blij ben met dit cijfer. Afgelopen week heb ik een klinische les (presentatie) gegeven over ‘verpleegkundige diagnosen stellen volgens M. Gordon’. Deze was goed in de smaak gevallen. Ik heb mijn presentatie uit moeten printen, en deze versie dient nu als voorbeeld op de afdeling:). Verder ben ik een aantal dagen dagoudste geweest, wat inhoud dat je ongeveer 12 patiënten onder je hoedde hebt. Je moet voor hen de medicijnen delen, artenvisite lopen, rapportages schrijven en natuurlijk de zorg rondom coördineren. Het was wel een beetje een domper na zo’n heerlijk vakantie in Curaçao, maar gelukkig ging het me goed af en de hoofdzuster was zeer te spreken over mij.

Verder moet ik natuurlijk ook wat melden over de EK. Dat wordt hier natuurlijk ook gevierd. Op verschillende plaatsen hangen grote schermen waar men de wedstrijd op uitzendt. En alles is oranje. Die Surinamers kunnen er wat van; ze zijn nog uitbundiger oranje gekleed en joelen nog harder dan de Nederlanders;). Zoals jullie allemaal weten heeft Nederland gewonnen van Italië en Frankrijk :D, dus wij als Nederlander werden door allemaal Surinamers gefeliciteerd. Zelfs de shoarmatent gaf ons gratis eten en drank. Natuurlijk zijn we ook nog even op de nationale televisie geweest, maar dat is natuurlijk al niet meer verbazingwekkend met zulke beroemdheden als ons ;). Ook zag je hier een autostoet vol met Surinamers en Nederlandse vlaggen, echt geweldig om te zien. Op deze manier merk je wel dat Suriname ondanks de onafhankelijkheid toch nog een zeer sterke band heeft met Nederland. Maandag na de wedstrijd hebben we nog afgedanst voor Salsa, semi 1. En ja hoor, ook dit keer zijn we weer geslaagd:D. Ik moest wel echt even inkomen, omdat we een tijdje niet konden oefenen. Maar gelukkig waren onze beoordeelaars zeer tevreden met onze danskunsten:). Helaas hebben we besloten om niet verder te gaan met de volgende cursus, omdat deze cursus is het weekend plaats vindt en we hier nog maar enkele weken te gaan hebben…

Afgelopen weekend hebben we weer een excursie gedaan. Dit keer zijn we naar Nickerie en Bigi Pan geweest. Nickerie staat bekend om de uitgestrekte platte polders. Het merendeel van de Suriname geproduceerde rijst kom uit dit district. In Nickerie zijn we naar de Markt geweest, waar veel voedingwaren zoals fruit, groente en vis wordt verkocht. Ook hebben we zelf wat fruit geprobeerd, knippas genaamd wat goed smaakte. Daarna gingen we met een bootje naar Bigi pan, wat ten noorden ligt van de Nickerierivier. Dit is een groot natuurreservaat wat bestaat uit moeras. De trip was erg avontuurlijk, want onderweg hebben we wat kaaimannen (alligators), vele vogels en vissen gespot. Ook moest het bootje over een dam getrokken worden, dus dat vroeg om wat spierkracht. Onderweg zagen we allemaal dode bomen in het water staan. Deze bomen zijn gestorven door het zoute water en staan er al zo’n 50 jaar. Uiteindelijk kwamen we dan aan bij onze overnachtingplaats; Een houten hutje op het water in the middle of nowhere. Een gewone toilet of douche hadden ze daar niet, alles moest dus puur natuur. Heerlijk primitief dus ;) We hebben die dag nog het natuurreservaat verkend en nog enkele kaaimannen gespot :). Onderweg zagen we ook allemaal visjes over het water vliegen. Ja, ik noem het vliegen want ze kwamen hoger dan de dolfijnen die we tijdens de commewijne river cruise hebben gezien. Lindy en ik waren een beetje aan het kletsen en ineens vloog er zo’n vis in de boot voor onze voeten. Wij gilden het uit, maar wisten ons nog net staande te houden in de boot;) Iedereen dacht dat er iets ernstigs was gebeurd, maar dit drama vond alleen plaats door een visje wat ons liet schrikken. Gelukkig heeft iemand ons gered door het visje terug in het water te gooien. Verder hebben we een visnet uitgezet om wat visjes te vangen, zodat we deze later op konden eten. Voordat we het wisten kwam de avond al in zicht en zagen we de zon onder gaan, wat absoluut mooi was om te zien. Die avond gingen enkelen nog op pad om een kaaiman te vangen als delicatesse. Ik wilde het ook wel proeven, ook al vond ik het zielig voor het beestje. Het is moeilijk te beschrijven maar het smaakte een beetje tussen vis en kip in, maar het smaakte niet verkeerd. Verder heb ik nog tilapia (vis) op die we zelf hadden gevangen met een visnet. Ook hebben we nog even naar de sterrenhemel gestaard, waar ik een vallende ster zag :). De nacht hebben we doorgebracht in een hangmat. Ik heb bijna geen oog dichtgedaan, maar het was wel leuk om een keer mee te maken. Je slaapt natuurlijk niet elke dag in een hangmat midden in de natuur op het water:). Om 6 uur werd ik wakker en heb ik genoten van de mooie ochtendglorie, ondanks de muggen die mij lastig vielen. Na het ontbijt zijn we nog met het bootje gaan varen om de visnetten op te halen. We hadden toch nog een mooie vangst met enkele krabben en verschillende soorten vissen. Niet veel later hebben we onze spullen gepakt en zijn we terug gevaren naar Nickerie. We hebben daar nog een Hindoestaanse tempel bezocht en hebben we even bij een dijk geweest waar je Brits Gyana aan de overkant kon zien. Dit plaatsje noemden ze dan ook Zeedijk. 4 uur later arriveerden we Paramaribo.

Zoals jullie kunnen lezen heb ik een week vol van gebeurtenissen achter de rug. We hebben absoluut niet stil gezeten, maar absoluut genoten. Papa en mama zullen de komende twee weken ook zeker genieten, daarvan ben ik overtuigd. Vanavond ga ik ze van het vliegveld ophalen…ik kan niet wachten!

Fijne week allemaal en hou me op de hoogte van jullie leventje daar!

Meerdere foto's volgen nog, internet is weer eens heel erg langzaam..

Liefs,

Laura

P.s.
Coen en Danny, alvast van harte gefeliciteerd.
Mel, heb je nog een leuk verjaardagsfeestje gehad?
Daan, hoe is het om weer thuis te zijn, hoe was je ontvangt?
Tante Ans en Ome Sjef bedankt voor jullie lieve kaartje, fijne vakantie!
Femke, bedankt voor het wegbrengen van Pap en Mam, gelukkig ben je weer veilig thuis gekomen.
Mars, Succes met je tentamens! Je kunt het...!
Twan, Fem en Mars, succes de komende 2 weken. Zorg goed voor jullie zelf en de hondjes!

  • 16 Juni 2008 - 18:44

    Melanie:

    Hey Laura,
    Ik heb zeker nog een leuke verjaardag en verjaardagsfeestje gehad.. Ik ben echt flink verwend..
    Ik vond het echt super leuk dat je belde op me verjaardag.. Dat had ik echt nooit verwacht.. Super lief joh :)
    Ik heb vrijdagavond me extentions erin laten zette.. Moet je ma ff op me hyves kijke voor foto's ;)
    Leuk weer om te lezen wat jij allemaal hebt meegemaakt daaro.. Jullie doen echt veel dingen joh.. niet normaal.. En echt zo'n leuke dingen.. Je hebt echt al super veel dingen gezien in die 3 maanden dat je dalijk weg bent geweest..
    Leuk dat je ouders vanaaf komen.. Geniet ervan de komende weekjes, maar dat zal wel goed komen denk ik..
    Ook super goed van je stage, maar dat had je me al verteld ;) Ik ben trots op je!
    Tot snel!

    Dikke Kus Mel

  • 16 Juni 2008 - 18:54

    Yvonne:

    Hallo Beroemdheid ;), zuster Laura!
    Als eerst van harte gefeliciteerd met je stage beoordeling! Echt geweldig! Een goede zuster! En ook gefeliciteerd met je salsa-diploma. Jammer dat jullie niet verder gaan...
    En tja, wat betreft het voetballen, nederland heeft het echt super gedaan. Nu maar hopen dat ze morgen ook winnen, al maakt het in principe niet uit. Het zo leuk zijn als ze alles winnen. Leuk dat ze daar ook zo uitbundig "oranje" vieren. En jullie??? Ook in het oranje verkleed???
    Als het goed is komen Harrie en Rieky vanavond bij jou aan. Wat zullen jullie het fijn vinden om elkaar weer te zien!! Geniet maar lekker van die twee weekjes. Voor je het weet zijn ze voorbij. Ben wel een beetje jaloers hoor... dat zij daar alles kunnen zien en ervaren. Maar ik gun het ze van harte, en jou ook! Heel veel plezier saampjes, geniet er maar lekker van. Doe ze maar de groetjes van ons, en wens ze fijne weken daar. Ik heb ze jammer genoeg niet meer gezien om ze een fijne vakantie te wensen.
    We wachten weer op je volgend verhaal. En ik ben benieuwd hoe Harrie en Rieky het daar hebben.
    Groetjes Yvonne :)

  • 16 Juni 2008 - 19:10

    Femke En Twan:

    ha die laura weer een heel verhaal!!
    vergeet je nie aan twannieboy te denke die heeft woensdag praktijkexamen!!
    heel veel plezier deze weken samen met jullie pap en mam!! Ze zulle wel voorbij vliegen. tot over 3 weekjes! k kan nie meer wachten!! helaas moet k 8 juli werken en heb overleg 's avonds! jammer!!

  • 16 Juni 2008 - 20:06

    Pierro Anke Renzo:

    Lieve Laura,

    Wat een geweldige beoordeling voor je stage. Erg knap hoor! Nu heb je lekker vakantie en dat heb je wel verdiend.
    Inmiddels zijn jullie pap en mam gearriveerd. Ik had jullie mam gisteren nog even aan de telefoon om ze een fijne vakantie te wensen en nu zijn ze al bij jou. Ze zullen zeker gaan genieten zoals je al schrijft. Als we lezen hoe prachtig het daar is en wat je allemaal onderneemt, dan zullen ze vast veel gaan zien, met zo'n goede gids. We wensen jullie een hele fijne tijd samen en zullen de verhalen wel weer lezen op je site.
    Heel veel groetjes ook voor Harry en Rieky.

    Pierro anke en een dikke kus van Renzo.

    P.s. Heb je al een kaartje van ons ontvangen.

  • 16 Juni 2008 - 22:16

    Claudia:

    Hey Nurse Laura,

    Gefeliciteerd!! een geweldig gemiddelde...je stage- beoordeling. En wat betreft je salsa-cursus; wanneer kan ik bij jou op les?
    Leuk dat de oranje-koorts daar ook heerst, zijn jullie ook besmet? Nu maar hopen dat onze jongens het goed blijven doen.
    Nog heel veel plezier samen met jullie pap en mam. Jullie hebben hier lang naar uitgekeken. Doe ze maar de groeten. Jullie krijgen ook de groeten van ons Pap en Mam, die iedere keer weer vragen of er weer mail van je is...

    Groetjes en tot mails of.....familiedag....
    X Claudia

  • 17 Juni 2008 - 11:11

    Marijke Nabuurs:

    hallo laura,rieky en harrie hebben jullie een goede vlucht gehad?.even bijkomen en dan maar genieten,jullie zullen ongetwijfeld de mooiste plekjes te zien krijgen,want laura zal de omgeving wel zo'n beetje kennen.ben benieuwd naar jou verhalen rieky wanneer je terug bent,maar voor nu wens ik jullie alledrie een paar onvergetelijke weken toe, hartelijke groetjes marijke. p.s moet straks gaan werken,da's andere koek he?

  • 17 Juni 2008 - 12:11

    Renske:

    Hooooooi Lauraaa,

    Nou jeetje zeg, wat maak jij toch veel mee, ik ben echt ontzettend jaloers;) En ik hier maar zitten blokken haha, nja verschil moet er ook zeker wezen.

    Ik wens je heel veel plezier met je pa en ma, en dan is het ook nog maar even dat je alweer hier in Holland bent!
    Ik kijk er natuurlijk ontzettend naar uit;)!

    Veel liefs Renske

  • 18 Juni 2008 - 11:09

    Tiny En Odilia.:

    Fijn dat jullie pap en mam goed zijn aangekomen. Nu heerlijk genieten van 'n welverdiende vakantie, veel plezier!!

    Groetjes Tiny en Odilia.

  • 18 Juni 2008 - 20:44

    Sjef En Ans:

    Hoi Laura,

    Weer met plezier jouw verhaal gelezen.Nog lekker drie weekjes genieten, en pap en mam een onvergetelijke vakantie bezorgen.Bij deze zou ik je nog willen vragen of je een keer Surinaams bij ons komt koken, als je weer terug bent, en Sjef houdt zich aanbevolen voor een Salsales.Doe heel veel groeten aan m'n lieve zus en zwager en laat ze lekker genieten.

    Lieve groetjes Sjef en Ans


  • 19 Juni 2008 - 08:54

    Tonie En Ans:

    Hoi Laura
    Fijn dat je zo'n goede waardering hebt gekregen voor je stage (werk) dat zal je toch wel goed doen en dan het salsadansen ik denk dat je dat met de familiedag iedereen maar moet leren lijkt me lachen.We hoorden dat jullie pap en mam ook goed aangekomen zijn laat ze maar lekker genieten dat hebben ze dik en dubbel verdiend ik ben benieuwd wat ze allemaal zullen zien en ervaren maar als ik al jouw verhalen bekijk zal dat wel goed komen.Laura Harrie en Riekie heel veel plezier je leeft maar een keer tot het volgende bericht of in Holland groetjes Ans en Tonnie

  • 19 Juni 2008 - 17:02

    Kim:

    He chick!
    Hoe is het daar nu? Ouders goed aangekomen? Hope so!
    Laat ze maar lekker veel zien! Geniet van je vrije dagen en ik spreek je hopelijk snel weer :)
    Liefs xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 12 Maart 2008
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 34326

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 30 Januari 2013

Zuid-Oost Azië

29 Maart 2008 - 08 Juli 2008

Suriname

Landen bezocht: