Fawaka?! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu Fawaka?! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu

Fawaka?!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

30 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Fawaka Allemaal,

Hier dan mijn eerste berichtje vanuit het mooie, zonnige, nog onwerkelijke Suriname. Gisteren was de grote dag…Na een moeilijk afscheid van Twan, Marcel, Femke en de hondjes vertrok ik dan om 6 uur van huis op naar schiphol. Daar stonden de studiegenootjes al te wachten. Ik kon meteen inchecken en daarna zijn we nog gezellig wat gaan drinken. En dan is het zover, ik moest door de douane. Na heel wat traantjes weggepinkt te hebben moest ik Papa en Mama dan toch echt achterlaten. Grote meid Laura wilde niet meer, verschrikkelijk dat gevoel, niet te omschrijven. Met tranen in onze ogen stonden we dan aan de andere kant van de douane. Eenmaal in het vliegtuig stonden Papa en Mama nog buiten bij de gate om me echt uit te zwaaien. En ik maar zwaaien in het vliegtuig, maar ze zagen me maar niet zitten, haha. Toen ik eenmaal in het vliegtuig zat, was er geen weg meer terug, ik was nu echt op weg naar het grote avontuur in Suriname. Ik heb maar meteen het kaartje geopend van week 1 wat ik had gekregen van de meiden, echt heel lief! Het was een lange zit, de reis duurde ruim 9,5 uur omdat we tegenwind hadden. Eenmaal in Suriname aangekomen te zijn dacht ik: ‘is dit het vliegveld?’ Het leek wel alsof we in de rimboe gingen landen. Maar gelukkig viel dat wel mee..alhoewel het vliegveld is echt niet te vergelijken met Schiphol. Maar het was heet, echt heet! Vervolgens stond iemand ons op te wachten met onze namen op een bord. Ja, Hilde mijn nieuwe bijnaam is binnen; Lawra! Hahaha. De weg naar ons huis was heel vreemd, maar met een flinke bries door onze haren wel goed te doen. Een hoop krakkemikkige huizen langs de weg, bijna onleefbaar naar mijn idee. En Twan, Ik heb al veel isuzu’s zien rijden, ik moest meteen aan jou denken. Om 22 uur (NL-tijd) kwamen we dan eindelijk bij ons huisje aan. We hebben echt een mooie woning tussen soort van schuurtjes. Lindy, Eline, Jady en ik zullen de komende maanden vertroeven in een bovenwoning, maar onze koffers moesten ook nog naar boven. Mijn heavy-gelabelde koffer van 27,5 kilo moest natuurlijk ook naar boven, evenals mijn zware handbagage en laptop. Met z’n tweeën brachten we dan de koffers naar boven, echt geen gezicht! De koffers lieten we maar even zoals het was en zijn snel wat ‘brood’-nodige boodschappen gaan doen. Op straat werden we door iedereen aangesproken en aangekeken alsof wild uitschot zijn. Oké dat is misschien wel erg overdreven, maar het voelde niet prettig ook omdat we in het donker naar de bank moesten om nog wat geld te pinnen. In de winkels hier in de straat spraken ze geen woord Nederlands, maar met handen en voeten kwamen we er wel. De paar woorden sranang tongo die we hadden geleerd waren we op slag vergeten. Die avond kwamen nog Pauline en Ricardo langs, de contactpersonen van de woning, om ons even wat uit te leggen over sloten etc. Waar we inmiddels al een half uur mee gekloot hadden. Maar het zijn echt behulpzame en aardige mensen. Al gauw zijn we gaan slapen, want we waren erg moe van de reis en de eerste indrukken. De koffer zouden de volgende dag wel uitpakken. Het was zo warm, en gehorig dus ik heb bijna geen oog dichtgedaan. Om 7.15 lokale tijd zijn we opgestaan om de douchen en vervolgens te gaan ontbijten. Het was een ijskoude douche, warm water kennen ze hier niet. Na het lekkere ontbijt, ging ik dan mijn koffer opruimen. Opeens ontdekte ik nog hele lieve kaartjes van Twan, Marcel, Papa en Mama. Alweer stonden de tranen in mijn ogen, echt zo mooi! Daarna ging ik de rest opruimen, maar het eerste probleem hadden we inmiddels al ontdekt: Geen kledingkasten! Nu hebben we een alternatieve oplossing gevonden: De ene helft van mijn bed is kast voor Jady en mij en daar een wit laken overheen. Het lijkt wel of er een lijk naast me ligt, maar we moeten toch iets! Een aantal van de leuke aandenken heb ik opgehangen. Het was echt onmogelijk om al die lieve kaarten en aandenken, snoep etc. mee te nemen. Maar ik ben wel ontzettend verwend door iedereen.
Morgen begint mijn eerste stagedag, dus ik ben benieuwd hoe ik dat ga beleven. Voordat ik dit lange verhaal afsluit wil ik jullie nog bedanken voor alle lieve telefoontjes, smsjes, kaartjes, aandenken etc.
Wilma, Piërro en m’n grote broer Twan, wil ik bij deze alvast een fijne verjaardag toewensen en natuurlijk ook de rest die ik ben vergeten.

Tot het volgende berichtje vanaf de andere kant van de oceaan!

Heel veel liefs,
Laura

  • 30 Maart 2008 - 18:07

    Bart:

    Het was een goeie binnenkomer dus ;)
    Dit verhaal maakt al nieuwsgierig naar wat er allemaal nog meer gaat komen :D!!

    Heel veel plezier daar!!
    kusjes

  • 30 Maart 2008 - 18:08

    Renske:

    Jeetje wat leuk Lawra om zo snel een berichtje van jou te lezen. Gelukkig is alles goed gegaan. Ik wens je super veel succes morgen met je eerste stagedag! We horen natuurlijk wel weer via je site hoe het is gegaan!

    Liefs Renske

    Wow ben de eerste die op jou site een berichtje mag plaatsen:D

  • 30 Maart 2008 - 18:08

    Renske:

    Tocht niet, haha

  • 30 Maart 2008 - 18:09

    Evelien:

    Hee Laura, wat leuk om nu al iets van je te horen! Dus je hebt toch niets meer uit je koffer gehaald, haha! ;) Gelukkig heb je een mooie woning, dat is toch wel heel prettig ook! Heel veel succes gewenst met je eerste stagedag en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

    xx

  • 30 Maart 2008 - 18:13

    Anne:

    Heej laura!

    Wat leuk dat ik je net eventjes op msn gesproken heb:D

    Jeetje zeg, wat een verhaaltje! 9,5 uur vliegen is niet niks, maar gelukkig is alles goed gegaan. Ik ben echt super benieuwd hoe het eruit ziet daar in de rimboe:P, in je huisje zonder warm water en kledingkast...hahaha ik wacht op de foto's!!

    Veel succes morgen op je 1e stagedag, maar dat komt wel goed:D

    Liefs Anne

  • 30 Maart 2008 - 18:17

    Marloes:

    Hee Laura,
    Fijn dat de reis enzo goed is gegaan! En helemaal fijn om iets van jou te lezen :D Heel veel succes met de eerste stagedag! Ik ben benieuwd nar foto's. Hoe is de internetverbinding? Wel te doen of erg langzaam?
    Kusje!

  • 30 Maart 2008 - 18:19

    Evelien:

    Hee Laura, wat leuk om nu al iets van je te horen! Dus je hebt toch niets meer uit je koffer gehaald, haha! ;) Gelukkig heb je een mooie woning, dat is toch wel heel prettig ook! Heel veel succes gewenst met je eerste stagedag en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

    xx

  • 30 Maart 2008 - 19:12

    Daniëlle:

    Lawraaaaa!
    Fijn om een berichtje van je te lezen. Gelukkig is alles goed gegaan. Veel komt me erg bekend voor haha! Alls is nieuw en ff wennen, maar komt goed. Zelfs die fluitende zoeloes hoor je op een gegeven moment niet meer ;)
    Ik ben benieuwd naar je foto's! En natuurlijk vooral naar de foto's van ons kado haha

    Veel succes morgen op stage!
    Liefs, Daniëlle

  • 31 Maart 2008 - 15:37

    Melanie:

    Hey Laura,
    Wow wat een verhaal zeg.. Wel super leuk om nu al je ervaringen te lezen.. :)
    9.5 uur vliegen is egt mega lang.. Maar je bent gelukkig heel geland ;)
    Gelukkig hebbe jullie een mooi huisje met z'n 4en! Wel heel apart da jullie geen kledingkasten hebbe... Hope da je geen nachtmerries krijgt van een lijk in je bed :P whhahhaha...
    Ik ben heel benieuwd hoe je komende dage eruit gaan zien en hoe je stageplek bevalt..
    Succes met alles iig!

    Liefs Mel

  • 31 Maart 2008 - 19:08

    Familie Poels:

    Hoi Laura,
    We moesten de hele tijd aan jou denken de afgelopen dagen. Hoe zou het zijn, nu zit in het vliegtuig en zou ze al aangekomen zijn? Leuk om nu al uitgebreid te lezen hoe het allemaal is gegaan.
    Vanmorgen op school dacht ik nog, we zijn gelijk begonnen en je zit nu helemaal in Suriname en ik Joke nog ´gewoon´ in Nijmegen.
    Als je dit leest zit je eerste dag er al op. We hopen dat je het leuk hebt gehad, maar dat lezen we binnenkort waarschijnlijk wel.
    Heel veel succes en een goeie tijd toegewenst.
    Heel veel groetjes van
    Herman, Joke, Vera, Marieke en Carmen.

  • 01 April 2008 - 07:41

    Carlijn:

    Super dat je al zo snel een berichtje hebt geplaatst! Ik was echt benieuwd. Gelukkig gaat het helemaal okeetjes en jullie woning ziet er ook tropisch uit hihi. Veel suc6 nog en houd ons op de hoogte.

    Liefs Carlijn

  • 01 April 2008 - 07:54

    Janneke En Bobby:

    Hoi Laura! Hoe bevalt het daar? Hoop dat je het goed naar je zin hebt! Wij wensen je in ieder geval heel veel plezier toe! Hoorde je Bobby gisteren trouwens zingen voor je broer? Haha!

    Doei doei!

    Liefs Janneke en een dikke knuffel van Bobby

  • 01 April 2008 - 10:24

    Sjef En Ans:

    Hoi Laura,

    Vanuit m'n werk een berichtje terug.Een heel verhaal om te lezen hoe jouw aankomst verlopen is.Leuk, hoe je alles beschrijft!Je 1e dag in het ziekenhuis zal ook wel een hele indruk gemaakt hebben.We hebben zaterdag aan je gedacht toen je de lucht in ging.Hier is alles oke.Maandag een lekker lentezonnetje gehad, en voor ons mag de zon komen.Stuur maar een beetje naar ons.Succes en tothet volgende berichtje.

    Liefs Sjef en Ans

  • 01 April 2008 - 10:57

    Pierro Anke Renzo:

    Hoi Laura,

    Bedankt voor de felicitatie voor pierro zijn verjaardag. Leuk om te lezen over je avontuur. Inmiddels zal je wel gesetteld zijn en zit je eertse stagedag er alweer op. Je hebt vast een hoop indrukken opgedaan. We wensen je veel succes en kijken uit naar je volgend berichtje.

    Liefs Pierro Anke en een dikke knuffel van Renzo

  • 01 April 2008 - 16:26

    Kim:

    Hey Chicky!
    Hoe was je eerste stagedag? Ik hoop dat ze je heel erg welkom ontvangen hebben!
    De verjaardag van mam was nog gezellig. Bedankt voor de felicitatie en het kaartje :D
    Toch wel wennen om niet elke dag met je op msn te zitten of wat dan ook!
    Ik zal je af en toe op de hoogte houden van m'n leven met een e-mail :P Maar ik heb nog liever dat jij ons op de hoogte houdt!!

    Liefs van de hele family

  • 01 April 2008 - 17:47

    Tonnie En Ans:

    Hoi Laura
    fijn dat je goed bent aangekomen,ben erg benieuwd naar je eerste stagedag,het zal wel allemaal heel spannend zijn,trouwens
    een leuke kledingskast hebben jullie,heel erg slim.Oma leest ook je berichtjes ik print ze voor haar uit, ze is daar heel erg blij mee,ze laat ze iedereen lezen,de groetjes en tot het volgend berichtje.

  • 01 April 2008 - 19:18

    Hilde:

    Lorraaaaa!

    Wat geweldig dat ze je in zo'n korte tijd al hebben kunnen voorzien van een nieuwe bijnaam, ik ben trots op ze! Maar op jou natuurlijk ook ;). Wat een ervaringen in zo'n korte tijd zeg! Vooral het sjouwen van een zware koffer heb je vast nog nooit mee gemaakt, dat lijkt me echt een onvergetelijke ervaring. Nee hoor, ik ben echt jaloers op wat je allemaal al hebt mee gemaakt daar. Ik ben erg benieuwd hoe je 1e stagedagen zijn verlopen, maar dat krijgen we vast allemaal nog te horen. Ik hoop in ieder geval dat je het goed naar je zin hebt daar. Geniet er maar van, het is voorbij voordat je het weet.

    Nou, heel veel succes en plezier nog, en tot het volgende berichtje van de andere kant van de oceaan! ;)

    Liefs,
    Hilde

  • 02 April 2008 - 18:18

    Janneke En Bas:

    Heey Laura,

    Fijn te horen dat alles goed gaat met je! We hebben het de afgelopen dagen veel over jou en je reis gehad... Maar gelukkig is alles goed verlopen! Het zal wel ff wennen zijn; de warmte, de taal en natuurlijk ook de omgeving! Maar binnenkort weet je al niet beter denk ik! Ik (Janneke) was eergister op de verjaardag van Twan en na Twan gefeliciteerd te hebben vroeg ik direct hoe het met jou was! En of ze bij jullie thuis al iets van je gehoord hadden. Gelukkig konden ze me direct vertellen dat alles goed met je is! Want we denken allemaal veel aan je! Maar ik ga nu maar weer stoppen, want anders word het zo'n lang verhaal hahahaha!

    Heel veel groetjes van ons pap en mam en een knuffel van Bas en mij!
    We spreken/typen snel weer met mekaar! Tot dan dan! Hahaha

  • 03 April 2008 - 19:49

    Leny CvS:

    A e go bun, dank je.
    De kop is eraf, als het allemaal gelukt is heb je er al vier stagedagen op zitten!! Blij te lezen dat je op Schiphol toch maar door de douane gegaan bent, hoe onmogelijk dat ook leek. Is er al wat Sranantongo boven komen drijven?Te wi miti baka! Over een tijdje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 12 Maart 2008
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 34333

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 30 Januari 2013

Zuid-Oost Azië

29 Maart 2008 - 08 Juli 2008

Suriname

Landen bezocht: