Drukke dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu Drukke dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu

Drukke dagen

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 April 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve Bakras (=blanken / Hollanders),

Help! Waar moet ik beginnen? Ik heb jullie weer zo veel te vertellen…Dus ik hoop dat mijn verhaal niet te lang en saai wordt…
Ten eerste wil ik weten hoe het met jullie gaat! Ik wil natuurlijk wel van alle roddels, verhalen en gebeurtenissen op de hoogte blijven ;) Ik wil jullie weer bedanken voor jullie reacties op mijn site, dat stel ik erg op prijs :). Het is echt ontzettend fijn om jullie respons te lezen en dat allemaal voor mij! :D

Maar goed, ik zal eens met mijn verhaal beginnen want ik heb de afgelopen week weer veel meegemaakt…
Het huishouden, dat ik me toch een verhaal.. Lindy en ik hadden namelijk nieuwe handdoeken gekocht omdat we maar een beperkt aantal handdoeken mee hadden genomen vanuit Nederland. Jady en Eline zouden deze handdoeken wel even wassen. Alle kleurtjes gingen bij elkaar; geel, roze, paars, oranje, groen en blauw. Je raad het al, dat was geen succes:P. Inmiddels hebben we handdoeken met alle kleuren van de regenboog, en ze geven nog steeds kleur af. Gelukkig hebben ze daar meteen van geleerd, de rest van de was is gelukkig wel goed gegaan ;) Verder ben ik druk bezig geweest met het boenen van de vloeren. We hadden alleen geen dweil of iets dergelijk. Dus ik heb een vaatdoek bekroond tot dweil en ging aan de slag. Ik voelde me net assepoester ;) Maar de vloer glimt weer als de beste. Van de contactpersonen hadden we linnenkasten gekregen, die we zelf nog in elkaar moesten zetten. Want zoals jullie weten, hadden we geen kledingkasten. Nergens was een schroevendraaier of iets dergelijks verkrijgbaar, uiteindelijk werden we geïnspireerd door onze onderburen en hebben we de kast in elkaar geschroefd door middel van een mes. Ja mannen, wij zijn toch technisch aangelegd;)!! Lindy en ik hadden een kast volgens de Chinese handleiding in elkaar gezet, maar omdat we geen rubberen hamer of iets hadden om de kast goed in elkaar te timmeren, paste de linnen er niet goed omheen, dus onze kast zweeft ;) Daarentegen hadden Jady en Eline de kast in elkaar gezet zonder handleiding. Ze hebben dus wat geïmproviseerd met wat tape. De kast van hun ziet er van buiten mooier uit, maar hij is dan ook wel hartstikke gammel ;) Dus we hebben hele discussies gehad over welke kast nou beter in elkaar was gezet, hahaha. Maar ik kan in ieder geval weer normaal in bed slapen zonder die kleding naast me. Koken gaat (nog) steeds redelijk goed. Dus we zijn overal voor inzetbaar;). Ohja, niet te vergeten, we hebben heel wat huisdieren hier, elke dag vinden we wel een paar hagedissen die ons graag vergezellen..

We hebben inmiddels 3 salsalessen gehad. Dat is echt zó leuk! Op een heel ontspannende manier krijgen we deze danslessen. We hebben ook al gedanst met een partner en dus natuurlijk ook met een Surinamer. Degene waar ik mee moest dansen had z’n heupen echt los, bijna te los :s Daarna zijn we een cocktailtje gaan drinken met wat studiegenootjes. Als gierige Nederlander hebben wij ook weer een wijze les geleerd; neem nooit de goedkoopste ;) bah!

Verder zijn we afgelopen weekend wezen uiteten bij Jasmin, een Indisch/Hindoestaans restaurant. We vonden dat we onszelf wel mochten trakteren na zo’n zware week. Na heerlijk gegeten te hebben zijn we naar huis gegaan om een filmpje te kijken. Daarna zijn Jady, Eline en ik nog even wezen stappen in de ZsaZsaZsu, waar het erg gezellig was. Zondag zijn we naar White Beach geweest, een dag waar we naar uitgekeken hadden. Na ongeveer 45 minuten gereden te hebben kwamen we aan bij mooi aangelegd bountystrand, met mooie hutjes en veel palmbomen aan de Surinamerivier. We moesten natuurlijk wel een beetje bijkleuren als bakras. Het was natuurlijk ook heerlijk om even een frisse duik te nemen in het water. We hebben daar ook nog (Nederlandse)-Surinamers ontmoet die ons een trip naar het binnenland hebben aangeboden. Een super aanbod aangezien die tripjes behoorlijk prijzig zijn. Ze kwamen ook echt betrouwbaar over. We moesten zelfs even mee naar hun ‘hutje’ op het strand om de hele familie te ontmoeten en een hapje te eten en wat te drinken. We hadden geen honger, maar aangezien het onbeleefd is om hier nee te zeggen tegen eten hebben we toch maar een hapje gegeten. We waren blijkbaar zo bijzonder dat het op film vast moest worden gelegd. Maar goed, dat hadden we er dan maar voor over. Na nog heel wat bruiningssessies;) waardoor de meeste huidjes een rode kleur hebben gekregen, zijn we nog een hapje gaan eten om daarna naar huis te gaan en te gaan slapen. De volgende dag zou namelijk de wekker om 5.30 gaan voor stage.

Maandag begon stage dan weer. Ik moet zeggen dat ik nog steeds heel erg moet wennen. Als bakra is het gewoon moeilijk om een plaatsje in het team te winnen. Er is nog echt sprake van een duidelijke hiërarchie. Het brengt me zo nu en dan ook in een dip, waardoor ik alles helemaal niet meer rooskleurig inzie. Ook omdat je thuis nog zoveel moet doen voordat je een beetje rust hebt. Tijd en ruimte voor jezelf heb je hier nauwelijks. Ik mis ook iedereen ‘thuis’, in Nederland. Ik heb nu gelukkig wel al mijn stageplan kunnen bespreken, zodat ik daarmee aan de slag kan. En de hoofdzuster heeft het idee dat ik mijn draai al helemaal heb gevonden, dus dat is wel een goed teken. Inmiddels weten alle Zusters mijn naam; Zuster Laura. Hahah, ja zo wordt ik aangesproken door ‘collega’s’ dat klinkt toch grappig! Gelukkig kunnen zij mijn naam wel onthouden, de namen van hen zijn wat moeilijker :$ Evenals de namen van de patiënten. Een patiënte vroeg of ik haar dochter even over wilde nemen die net een dag oud was, oh ik werd meteen verliefd op dat hummeltje! Hahaha. Ik heb inmiddels ook wat meer gedaan dan bedden schrobben, zoals het zien en ondernemen van verpleegtechnische handelingen, een gedeelte meelopen van de artsenvisite, patiëntenopnames doen en niet te vergeten liedjes zingen ;). Het zal wel een periode zijn waar me doorheen moet slaan. Ik zal maar optimisch blijven, dus alles komt goed!

Fijn weekend alvast!

Heel veel liefs,
Zuster Laura

P.s. Mel, ik ben ook benieuwd of de protocollen hetzelfde zijn. Stuur er maar eens een, want die kan ik ook nog eens goed gebruiken voor mijn leerdoelen;) En ja Eef ik wist wel dat je jaloers was, haha nee grapje. Maar er lopen heel veel co-assistenten daar in het ziekenhuis, dus misschien is dat wat voor jou? Marloes, wat heb ik nu toch weer voor een roddel over je gehoord?;) Meiden bedankt weer voor het kaartje van deze week :) Crool, echt super mooi gemaakt! Bart en Mark, Suriname is een heel mooi land. Wel jammer dat ik nu niet kan oppassen, maar ook julie pasfoto’s hangen op mijn slaapkamer:)Rens, bedankt voor je e-card, Ik mis ook zeker mijn zangbuddy!

  • 10 April 2008 - 19:15

    Marloes:

    Hoi Laura,
    Fijn om weer iets van je te horen! Ik was al zo benieuwd hoe het daar tot nu toe gaat. Ik kan me voorstellen dat je nog steeds moet wennen aan je stage daar. Het lijkt me allemaal ook zo anders! Geef de moed iig niet op, blijf optimistisch en zie het allemaal als één grote ervaring ;)
    Als je terugkomt moet je ons maar eens wat salsalessen gaan geven. Gaaf zeg dat je die daar kan volgen!
    Je foto's zijn echt mooi. Toch wel een beetje jaloersmakend haha...
    Roddels? Welke roddels? ;) Hoe kan het nu dat die al helemaal Suriname bereiken? Kim? Carola? :P
    Nou lieve Laura, blijf ervan genieten en tot je volgende berichtje!
    Kusjes,
    Marloes

  • 10 April 2008 - 22:06

    Tonnie En Ans:


    Hoi Laura,
    Leuk om weer een berichtje en foto`s van je te zien,het lijkt ons daar ontzettend mooi
    en warm,best wel om een beetje jaloers op te zijn.Hopelijk heb je ook genoeg tijd om leuke dingen te doen,maar dat zal wel lukken.Het weer bij jullie is in ieder geval beter als hier, straks kan je hier niet aan het Nederlandse weer wennen,dus geniet ervan.Hier gaat alles zijn gangetje, de groetjes weer van Oma.Hou je goed en neem een heleboel ervaring mee naar hier.

    Groetjes van ome Tonnie en Tante Ans

  • 11 April 2008 - 12:49

    Marieke:

    Heej!!

    Zo te lezen heb je idd weer veel meegemaakt! Leuk! En wat een super mooi land zeg! Vooral die foto's van 't strand zijn erg mooi, dat zie je normaal alleen maar in films :)
    Ik blijf je berichtjes op de site lezen...
    Wederom, geniet ervan! Maar dat zal zeker helemaal goedkomen :)

    Liefs Marieke

  • 11 April 2008 - 16:09

    Melanie:

    Hey Zuster Laura, :P
    Leuk om je verhaal weer te lezen.. Ik ben egt jaloers op jullie daar! De foto's zien er ook super mooi uit!
    Ik wil da salsadansen natuurlijk wel zien als je trgbent.. Maare.. Kunne jullie daar geen leuk fimpje van make binnenkort? Zodat we al een voorproefje krijgen? :P :)
    De kast ziet er errug goed uit :P En de vloer ziet er ook weer glimmend uit :P hahah.. Goed bezig..
    Van de protocollen... daar zal ik van de week wel ff naar kijken.. We hebben de meeste alleen op papier (klinisch pad van de ingreep). Ik zal ze wel per mail sturen.. :)
    Ik ben benieuwd na je volgende verhaal!

    Liefs Mel

  • 11 April 2008 - 16:18

    Evelien:

    Heee zuster Laura, ohhh ik wou dat het hier zo'n lekker weer was! Nouja de zon schijnt in ieder geval dus dat is al wat. En dan dat strand.... hmm daar kan ik alleen maar van dromen haha! ;)

    xx (en de groeten aan je huisdieren :S)

  • 11 April 2008 - 17:29

    Je Broertje:

    Ha zus, ik dacht ik zal ook ma is een berichtje schrijven;) Ons mam zij dat je me nog had gesmst hoe de toetsweek ging maar ik heb niks ontvangen, ik weet ook niet hoe het komt mja maakt ook niet uit. Mijn toetsweek zit er sinds vandaag op en ik zou het echt niet weten hoe het ging. net zoals jij dat ook nooit weet:P

    Maar als ik die foto's mag geloven dan zit je daar wel goed zeg. heerlijk lekker weer, zou ik ook wel willen:P
    Maar zus je gaat het helemaal redden daar, komt helemaal goed. Ik stop weer met typen, want ga zo zuipen;)

    grote knuffel,
    Je broertje

  • 11 April 2008 - 17:34

    Twan:

    hey zussie
    zo te horen heb je het goed naar je zin daar met afentoe een dip je maar daar kom je wel boven op!! :P
    ook leuk van die salsa lessen is zeker veel leuker als een rondje rennen? ;-p
    maar k ga er vrolijk meer door alleen of met mars (wat een conditie heeft da jong)
    Maar maak er nog een leuke tijd van. spreek je snel weer

    gr twan en fem

  • 12 April 2008 - 09:16

    Renske:

    Haaa Loelaaaa,

    Alweer 'n leuk verhaaltje:D Ik zou er ook wel erg graag willen zijn zeg, heb je daar geen leuk schooltje gezien waar ze toevallig nog een stagiaire nodig hebben? haha! Toen ik de e-card zag moest ik meteen aan je denken;)! Veel plezier weer meis!

    Liefs Renske

  • 12 April 2008 - 12:14

    Janneke :

    Heey Laura!

    Zo te horen komt het helemaal goed daar! Leuk om steeds foto's van je te zien! Dan krijgen we ook een leuk beeld bij je teksten hahaha! Die linnenkast ziet er inderdaad 'zweverig' uit! :S
    Hier gaat ook alles prima, ben donderdag wezen snowboarden! Was erg leuk! Helaas iets te fanatiek geweest en verkeerd terecht gekomen en nu mijn knieband gescheurd of opgerekt.. Maar wat het precies is hoor ik vrijdag pas. Dus het is een beetje stroempelen thuis met wat krukken! Maar wel veel gelachen!
    Op de foto's te zien vermaken jullie je ook wel goed! Zie steeds veel lachende gezichten op de foto's! En af en toe 'n dipje is heel normaal toch?! Dat geeft ook helemaal niks. Je bent gelukkig met z'n 4én dus dan kunnen jullie elkaar ook weer goed oppeppen! Je krijgt van iedereen hier de hartelijke groetjes en een knuffel! Veel succes en plezier en ik laat snel weer iets van me/ons horen!

    Liefs van Bakras Janneke (je nicht)

  • 13 April 2008 - 08:20

    Conny Claassen:

    Hoi zuster Laura!!!!!!!!!!.Hel leuk om je site te lezeen. ik ga eerst naar Trudi, die al weer bijna thuiskomt, en dan naar jouw site LEUK. Die foto's liegen er niet om. En Laura, een dipje hoort er denkik af en toe wel bij, maar jij hebt genoeg in je mars om dar weer bovenop te komen. Laura en vriendinnen, GENIET ervan Groeten uit het winderige Beers...... Conny

  • 15 April 2008 - 18:19

    Leny CvS:

    Aan het aanleren van vaardigheden geen gebrek als ik het zo lees. Niet allemaal verpleegkundig, maar toch. Blijkbaar was Chinees leren, in ieder geval leren lezen, ook een optie geweest, had ik me niet gerealiseerd. Komt het Sranantongo nog van pas? Nu nog plezier krijgen in de stage! Is het vooral een kwestie van wennen?

  • 15 April 2008 - 19:36

    Lydia:

    Hey Laura
    Leuk om zo je verhalen te lezen. Ziet er wel mooi uit daar joh. Ik ben jaloers:p
    En ja het zal zeker even wenne zijn maar het zal zeker een ervaring worden die je nooit meer zult vergeten.
    Maar zo te lezen hebben jullie daar nu ook al een hoop lol gehad.
    Nog heel veel plezier en succes
    groetjes Lydia

  • 16 April 2008 - 11:38

    Sjef En Ans:

    Lieve Laura,

    Weer met plezier jouw site gelezen.We zijn elke donderdag benieuwd naar het volgende verhaal.Een dipje heeft iedereen wel eens.Dat zou je mischien thuis in Nederland ook wel gehad hebben.Je hebt je al door meerdere dingen heengeslagen, dus dit gaat je ook lukken.We houden contact. Het ga je goed.

    Liefs Tante Ans en Oom Sjef

  • 16 April 2008 - 18:10

    Sally En Kyra.:

    Hoi onze knuffelmeid !!!
    Eindelijk een een berichtje van mij.Ik heb inmiddels van het vrouwtje geleerd hoe ik een mailtje moest versturen.(zie de foto op jouw ander mailtje) Maar het vrouwtje moest het eerst zelf nog leren. Met mij en mijn moeder Sally gaat het goed. De eerste week dat je weg was kon ik bijna niet eten, ik had last van mijn buikje, maar dat is weer helemaal over en we eten ook goed. We mogen regelmatig wandelen met de jongens en Femke, dat vinden we erg fijn. Het baasje zien we niet zoveel want hij brengt vele uurtjes door in Heyen.We worden wel verwend want van het baasje krijgen we vaker iets lekkers.Sally en ik worden extra geknuffeld door de jongens en Fem.Ze zijn erg lief voor ons. Ook "praat"ik regelmatig met het vrouwtje. We willen graag buiten spelen maar het zonnetje laat zich nog te weinig zien. we blijven daarom nog maar binnen. zo, nu weet je zo'n beetje hoe het met ons gaat. als het met jouw goed gaat,gaat het met ons ook goed. O, ja het naamplaatje wat ik van jouw heb gekregen met mijn verjaardag vind iedereen geweldig, ik draag het ook met veel trots!!! Nu gaan we genieten van een lekker botje wat we net van het vrouwtje hebben gekregen.Ik stuur wel weer een keer een mailtje. Heel veel lieve pootjes en superveel likjes van je knuffelhondjes Sally en Kyra !!!!!!!!

  • 16 April 2008 - 18:25

    Amy Van Duijnhoven:

    Dag Laura,
    En waar blijft de site van Lindy??
    Genieten is het als ik jullie foto's zie. Hier is het best nog koud. Vooral omdat de verwarmingsketel het thuis begeven heeft...
    Ladies maak er wat van en natuurlijk veel succes met de minor...
    Groet aan eenieder, Amy van Duinhoven.

  • 16 April 2008 - 20:58

    Elske:

    Heey Laura!

    Echt grappig om te lezen en ook heel herkenbaar. Ik voelde me ook echt verloren op de afdeling die eerste week, vooral door de taal! begin het nu gelukkig steeds meer te snappen allemaal! En ook het feit dat het niet allemaal rooskleurig is, is mij bekend! maar gelukkig gaat dat steeds snel weer over! En dan die regenbuien, die heb ik hier ook al gezien! het scheelt dat het meestal binnen 5 minuten weer voorbij is:)

    oja...een lesje salsa bij terugkomst in nederland lijkt me geen slecht plan;)

    heel veel plezier en succes daar, groetjes aan de rest!

    liefs vanuit Curaçao! xx elske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 12 Maart 2008
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 34339

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 30 Januari 2013

Zuid-Oost Azië

29 Maart 2008 - 08 Juli 2008

Suriname

Landen bezocht: