Bijna een Maand in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu Bijna een Maand in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu

Bijna een Maand in Suriname!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

24 April 2008 | Suriname, Paramaribo

Fawaka mi goedoes!

Ik ben alweer bijna een maand hier!:) Wie had verwacht dat ik het zo lang vol zouden houden?! Het gaat echt snel voor mijn gevoel, maar dat is volgens mij alleen maar een goed teken. Ik vind het wel jammer dat ik gebeurtenissen niet meer kan maken in Nederland; verjaardagen, feestjes, de lente, noem maar op. Maar de tijd hier in Suriname zou ik ook zeker niet willen missen, dus ik weet zeker dat ik een goede keuze heb gemaakt om hier naartoe te gaan.

Ik hoorde dat het weer in Nederland al wat beter is geworden. Nou, volgens mij heb ik teveel zonneschijn gestuurd vanuit Suriname.;) Want de regen valt hier de laatste dagen echt met bakken uit de hemel. De grote regentijd is namelijk begonnen, Fijn! Maarja zo gauw de regen is opgehouden, is het ook wel weer echt heel warm en schijnt het zonnetje. Ik ben ook al verschillende keren zeiknat van de regen thuis gekomen, helaas. Ik spring dan altijd maar meteen onder de douche, maar aan dat ijskoude water kan ik ook nog echt niet wennen. Maar genoeg gezeur hierover. Er zijn natuurlijk vele leukere dingen gebeurd, maar helaas hebben er ook minder leuke gebeurtenissen plaatsgevonden…

Laat ik maar eens beginnen met enkele leuke gebeurtenissen. Afgelopen weekend hadden we een feestweekend; Jady werd 21 en dat moest natuurlijk gevierd worden. We hadden achter haar rug om allemaal dingen geregeld, en leugens verteld aan haar, niet normaal! wij hadden het gevoel dat we echt ongeloofwaardig overkwamen, maar Jady is zo goedgelovig dat ze niets in de gaten had. Vrijdags hadden we eerst salsales en daarna zijn we naar huis gegaan om ons wat op te frissen en gezellig een borreltje te drinken. Om 12 uur wilde we in het centrum zijn, maar helaas duurde het even voordat de taxi kwam en hebben we buiten op ons grasveld verjaardagsliedjes gezongen voor haar. Gelukkig arriveerde uiteindelijk de taxi en zijn we naar ‘’t vat ‘ gegaan om een cocktailtje op haar verjaardag te drinken. Daarna zijn we naar het cafeetje ‘la caff’ gegaan, waar het erg gezellig was. Vervolgens zijn we naar huis gegaan en zijn we ons bedje ingekropen. De volgende ochtend hebben Eline en Lindy het huis versierd met slingers die ik had meegenomen. Het zou natuurlijk opvallen als ik uit bed zou stappen, aangezien ik met Jady op een kamer slaap. Daarna kwamen ze zingend de slaapkamer binnen en viel ik in met zingen. Dat klonk echt prachtig met onze kraakstemmen omdat we nog maar half wakker waren. Ze werd toen verrast met haar eerste cadeautje. Daarna zijn we gaan ontbijten en hebben we haar weer verrast met nog meer cadeautjes. ’s Middags hebben we lekker een stuk taart gegeten, en nog wat geheimzinnigheden geregeld. Ze snapte er echt niets meer van, haha. ’s Avonds gingen we uiteten, ze mocht zelf uitkiezen welk restaurant. Aangezien we er niet zoveel kennen, had ze er maar een opgenoemd. Toen we buiten op de taxi aan het wachten waren, kwamen er 2 kapkarretjes aan (zie foto). Ze dacht dat onze vaste taxichauffeur zou komen, maar helaas wij hadden wat anders in petto. Dat was echt lachen in zo’n karretje. Daarna reden we naar een restaurant, maar een ander restaurant dan wat Jady in gedachten had; Een super luxe, oriëntaals ingerichte, Thais restaurant:). Daar stonden ook nog twee andere studiegenootjes te wachten. Het was echt een geslaagde avond. Eenmaal ons buikje rond gegeten te hebben zijn we naar huis gegaan. Jady en ik zijn die avond nog uit geweest, wij wilden niet de zwakkelingen zijn. We hadden namelijk tegen iedereen gezegd dat we zouden gaan :P Dus volgens mij heeft Jady wel een onvergetelijke verjaardag gehad vol leuke gebeurtenissen en verrassingen. :D

De volgende dag was minder leuk… Er waren twee fietsen gestolen bij ons van het erf. Als je me ergens boos voor wilt krijgen dan moet je vooral onze eigendommen jatten! Gelukkig stond mijn fiets er nog wel, volgens mama door de slag in m’n wiel;) Maar die van Eline en Jady hadden ze wel meegenomen. De sloten die bevestigd zaten rondom een paal hebben ze kapot geslagen. Voor Jady was het inmiddels haar tweede fiets. Na een belletje naar het politiebureau kwamen twee agentes langs om het verhaal waar te nemen en de aangifte uit te schrijven. We hebben die dag nog maar extra sloten gekocht voor rond ons huis en onze fietsen. Ik moet zeggen dat je door zulke omstandigheden je niet bepaald veiliger gaat voelen. Ik heb die nacht dat ook geen oog dicht gedaan, bij het minste geringste geluidje meende ik al dat er dieven bij ons op het erf rondzwierven. Jady en ik zaten elkaar ook echt op te fokken die nacht, de benodigde nachtrust kon ik dus wel vergeten. Op stage zeiden ze dat het vast en zeker de junkies het hebben gedaan. En aangezien wij bakras zijn, nemen ze spullen van ons af. Wij hebben immers toch ‘genoeg’ geld. Voor de eerste keer in mijn leven voel ik me dan ook gediscrimineerd, maar gelukkig zijn er ook nog hele aardige mensen hier te vinden.

Afgelopen dinsdag hebben we op salsales maar weinig salsa gedanst. Tja vreemd toch! Maar onze dansleraar vond dat we even wat ontspanning moesten hebben aangezien we vrijdag af moeten dansen. Vraag me niet meer welke dansen allemaal, maar we hebben o.a. latin, de samba, bubbling gedanst en nog veel meer. Ik moet zeggen dat er erg vreemde bewegingen in voor kwamen, dus ik bakte er niets van ;). Morgen hebben we dus de test voor Salsa, dus duim alsjeblieft voor mij..

Ik zit hier tenslotte voor mijn stage maar ik heb er eigenlijk niet zo heel veel over te vertellen. Het gaat goed met Zuster Laura en ze voelt zich steeds meer geaccepteerd. Ik moet daar echt nog een keer foto’s maken. De zusters lopen daar bijna allemaal in jukjes of rok met jasje met daarover een schort. Daaronder dragen ze bruine of witte pantykousjes, eigenlijk geen gezicht maar dit hoort bij het ziekenhuiscultuur. Ben ik toch even blij dat ik gewoon een broek met jasje mag dragen. Ohja, ze maakte een grapje in het sranantongo en ik verstond het(!) dus ik moest lachen. Ik vertaalde de grap voor hen, ze stonden er versteld van! Om nog meer indruk te maken;) dreunde ik de Surinaamse zinnetjes op die ik had geleerd. Ze vonden het helemaal geweldig, haha. Ze dachten dat ik in Amsterdam woon, omdat daar veel Surinamers wonen. Hahaha, nou Amsterdam is nou niet bepaald vergelijkbaar met ons pittoreske dorpje Vianen, of niet Vianezen? Iedereen vraagt trouwens of we in Amsterdam wonen, blijkbaar kennen ze niet meer steden. Als ze niet toeteren, mi goedoe of schatje roepen dan wordt er wel Amsterdammer naar je geroepen.

Aankomend weekend gaan we naar Galibi waar we zullen overnachten voor een nacht. Het moet heel mooi zijn, dus ik ben benieuwd of ik daar de befaamde zeeschildpadden en eitjes ga tegenkomen.

Verder wil ik alle fanatieke lezers bedanken voor alle reacties:) Als ik terug kom in Nederland wil ik er een album van laten maken, echt kei leuk :D Blijf me ook op de hoogte houden van de gebeurtenissen daar!;)

Fijne (mei)vakantie en anders fijn weekend!:D

Heel veel liefs,
Laura

P.s.
Voordat ik het vergeet, wil ik ome Herman en Renske alvast een fijne verjaardag toewensen. Herman, Joke, Vera, Marieke en Carmen geniet van de heerlijke vakantie in Griekenland. En Rens eindelijk mag je Tom dan op gaan zoeken in Zuid-Afrika, dat moet toch een goed gevoel geven, geniet ervan. Marloes fijne vakantie in Barcelona en natuurlijk ook de rest die nog van plan is heerlijk op vakantie te gaan. Goede reis allemaal!

Oma, lief dat je ook een berichtje op mijn site hebt geplaatst :D Vind het fijn dat je nog steeds zo meeleeft. Ik hoop dat jullie snel de dikke winterjassen in de kast kunnen laten. Gaat nog steeds alles goed bij volksdansen, gym, het koor en alle andere bezigheden? Tante Ans en Ome Tonnie, fijn dat jullie voor oma de berichten uitprinten, dat stel ik erg op prijs :)

Melanie bedankt voor het protocol:D Deze kan ik vast goed gebruiken. Wel toevallig dat Martin in het militaire kamp Ayoko is geweest :) Echt grappig dat hij dezelfde dingen heeft gezien als ons. Helaas zal hij je weer een tijdje verlaten :(

Pap, wat een leuke grap. Die mis ik nu echt ;) Inderdaad een papa grap..haha flauw zeg :P heb je het ook verteld aan Twan en Marcel? zij zullen wel dubbel liggen, haha

Mars, ik hoorde al van mama dat je goede cijfers hebt gehaald, stuudje! Volhouden hè!

Meiden, veel plezier vanavond! Hou me op de hoogte ;)

Anke, Pierro en Renzo, ik ben benieuwd hoe jullie keuken eruit komt te zien. Als ik terug kom dan kom ik zeker even kijken:). Renzo, je moet papa en mama maar goed helpen met timmeren ;) Wat zal je toch gegroeid zijn als ik terug ben.

  • 24 April 2008 - 21:12

    Claudia Van Haren:

    Hey Laura,

    De tijd gaat inderdaad snel, alweer een maand in verweggiestan. Ik denk voor jullie pap en mam kan de tijd niet snel genoeg gaan.
    Zo te zien en te lezen gaat het je wel goed af daar en heb je het erg naar je zin. Goed van je!
    O ja we(tante marleen en ik) zijn eindelijk begonnen met het organiseren van een familiedag. en maak je geen zorgen, dan ben je alweer thuis dus kun je gewoon mee.
    Nou heel veel suc-zeven en plezier nog.

    Groetjes Claudia
    P.s Kunnen die surinamers een beetje dansen??

    En P.s Je krijgt de groetjes en veel liefs van ons pap en mam, daar print ik alle mailtjes voor uit.

  • 24 April 2008 - 22:57

    Tonnie En Ans:

    Hoi Laura
    Fijn voor je dat de tijd vliegt dat is toch een teken dat het goed gaat,ook wel weer jammer want dan moet je ook weer snel naar het natte nederland,maar hier is het ook goed maar net wat je gewend bent.We zijn wel blij dat je wat zon naar hier hebt gestuurd want wij gaan dit weekend er eventjes tussen uit naar de Loosdrechtse plassen, verders gaat hier alles z'n gangetje.Alle meiden veel succes ook met het afdansen ben erg benieuwd hoe dat gaat.
    Met Oma gaat ook alles goed.

    groetjes en tot het volgende berichtje

    Tonnie en Ans

  • 24 April 2008 - 22:58

    Daniëlle:

    Heey meissie!
    Zo te horen maak je genoeg mee daar, (bijna) allemaal leuke dingen en veel nieuwe ervaringen rijker. Leuk joh! De tijd gaat inderdaad snel, alweer een maandje zeg, jeetje. Ik heb het ook allemaal niet door, maar het vliegt echt voorbij. Voor mij is het al aftellen (vind ik niet heel erg).
    Heel veel plezier bij de zeeschildpadden, ik hoop ook dat je ze tegenkomt, ik heb er hier nog geen gezien. Misschien zondag, dan ga ik naar Klein Curacao en daar schijnen ze te zitten. Dus ik zal voor je duimen, als je ook voor mij duimt ;) En wij gaan zaterdag met dolfijnen zwemmen, dus wij vermaken ons hier ook nog wel!

    Fijn weekend!
    Liefs, Daan

  • 25 April 2008 - 07:05

    Melanie:

    Hey laura,
    Wat een verhaal weer zeg! Gelukkig zijn de meeste dingen die je mee hebt gemaakt allemaal erg leuk! Egt balen dat er weer 2 fietsen zijn gejat, lijkt me idd ook egt een eng idee...
    Ik denk dat Jady jullie heel dankbaar is voor het regelen van zo'n leuke uitstapjes en verrassingen voor haar verjaardag! Egt super!
    De foto's zien er ook weer mooi uit!
    Nou.. vandaag is het dan zover.. Jullie moeten afdansen voor de Salsacursus! Ik wil je heel veel succes en vooral veel plezier wensen! Ik weet zeker dat je het gaat halen! Je kunt het! :)

    Ik ben blij dat je waarschijnlijk het protocol goed kan gebruiken :) Zal wel heel anders zijn bij jou dan hier in nl denk ik. :P hahaha

    Ik wacht vol spanning op een nieuw verhaal! En ik ben benieuwd naar de foto's van je stage.. Ik kan me daar egt niks bij voorstellen :O :P hahah..

    Succes nog met alles en tot je volgende verhaal!

    Liefs Mel (K)

  • 25 April 2008 - 09:25

    Marjolein:

    Hoi Laura,
    Wat een verhaal, alles gaat goed zo te horen. Als jullie pap en mam komen is het helemaal geweldig. Je kunt ze dan veel laten zien.We blijven je volgen.
    Groeten van Gerrie,Marjolein, Wendy en Sander uit Oeffelt

  • 25 April 2008 - 11:28

    Mam:

    Ha Meid en ZUSTER Laura!!!
    Nu een keertje een mailtje van mij op de site. Anders spreek ik je via jouw eigen mail of telefonisch wat ik natuurlijk het fijnste vind om je stem dan even te horen.
    Maar goed dat er internet is zodat we elkaar op deze manier toch contact kunnen hebben.
    Ik moet zeggen dat ik het geweldig vind hoe je het allemaal doet, ook voor Lindy,Jady en Eline. We zijn trots op jullie!
    Ook waarderen we hoeveel spontane reacties dat je steeds krijgt op je site en dat er veel naar jouw wordt gevraagd.
    Dat doet jouw, maar ook zeker ons heel goed !!!
    Nou Meid dat wou ik even kwijt.
    We wensen je veel succes met het afdansen , dat lukt jullie echt wel.
    Veel plezier met de schilpaddentocht.We wachten vol spanning af naar je volgende bericht.
    Heel veel lieve groetjes van Twan,Femke,Marcel,Pap en Mam en natuurlijk niet te vergeten likjes van Sally en Kyra.

  • 25 April 2008 - 12:02

    Yvonne:

    Ha Laura!
    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat! Het is een goed teken dat de tijd voorbij vliegt, dat is altijd als je het goed naar je zin hebt. Als je straks terug bent in dit koude kikkerlandje, zul je nog wel vaak aan Suriname moeten denken. Al die ervaringen die je daar op hebt gedaan, en al die belevenissen...... zul je straks ook wel gaan missen.
    Maar geloof maar dat er veel mensen blij zijn, als je weer terug bent in het Brabantse Vianen!
    Nog heel veel plezier daar, lekker genieten en veel succes met het afdansen!
    Tot het volgend bericht maar weer!

    Groetjes Yvonne
    Ook van Bas, Rob en Tim.
    (rob heeft de foto's gezien; weet je wat hij zei???????? .....................
    "oh kijk mam! Allemaal kippetjes!")

  • 25 April 2008 - 13:38

    Renske:

    Haaaa lieve Laura,

    Wat super lief dat je ook nog allemaal aan ons denkt en wat wij allemaal gaan doen:D Maar dankjewel, ik heb er echt ontzettend veel zin in, alleen het vliegen morgen niet:( haha. Je hoort natuurlijk nog wel hoe het geweest is!

    Maar jeetje al een maand, het voelt wel al veel langer hoor:$ haha!

    Lieve zuster, nog veel plezier en ik spreek je snel weer!

    Liefs renske

  • 25 April 2008 - 20:43

    Wilma:

    Ha die Laura,
    Ik lees vol bewondering over je "leventje" in Paramaribo. Zeker voor straks een gigantische brok ervaring. Volgens mij red je het wel, geniet en leer van alles om je heen, en wie weet zing je straks weer een toontje bij Juvia.. ennu misschien kunnen we een beroep op je doen voor de salsa t.z.t. voor in de schouwburg?!?!
    (inspiratie voor Juvia?)
    Nou Laura, succes verder en tot...???
    Groetjes Wilma



  • 26 April 2008 - 12:25

    Suus(juvia....):

    Hey la Laura,
    Het gaat super lees ik wel!!Enja, de tijd vliegt....al een hele maand in Suriname..
    Nog ff en het vliegtuig staat weer klaar voor jullie!!
    Nog geen leuke, spannende en vrijgezellige surinamers ontmoet??hihi
    Geniet maar lekker van je tijd daar en je weet het he?
    Na regen komt zonneschijn.....
    Zeker in het warme Suriname!

    Enjoy!!
    Ik lees met plezier je verslagen!
    Groetjes, suus

  • 26 April 2008 - 12:34

    Carlijn:

    He Laura,
    Super leuk dat je ons zo uitgebreid op de hoogte houdt. Hopelijk kun je ons de salsa pasjes ook aanleren als je terug komt. En thx a lot voor het zonnetje, hij komt nu net door dus ik ga naar buiten :)
    Nog super veel plezier en tot snel.

    Groetjes Carlijn

  • 26 April 2008 - 14:12

    Martijn En Vicky:

    Hoi Laura!

    Leuk om weer wat van je te horen. Zo te lezen gaat het goed met je. Het is een goed teken dat de tijd snel gaat. Wel jammer dat de regentijd is begonnen daar, maar hartstikke fijn dat je het mooie weer hier naar toe heb gestuurd :)
    Nou heel veel succes verder en tot het volgende berichtje!

    Veel liefs,
    Vicky en Martijn

  • 29 April 2008 - 07:46

    Bart En Mark:

    Hallo Laura,
    Het lijkt hier nu ook wel of de regentijd is begonnen het heeft gisteren bijna de hele dag geregend en nu regent het ook weer. Maar na regen komt ook weer zonneschijn.
    Wat kun jij mooie verhalen schrijven zeg, als wij jou verhaal lezen dan is het net of we het zelf voor ons zien of meemaken en zeker als er mooie foto's bij zitten. Dan krijgen wij ook al een beetje het vakantiegevoel. Het is fijn om te horen dat het steeds beter gaat met je stage en dat er grapjes over en weer verteld worden. Als het gezellig is vliegt de tijd. Wij kijken alweer uit naar jou volgende verhaaltje uit jou dagboek. Wij vinden het ook wel een beetje jammer dat jij nu je daar in parmaribo werkt niet mee kunt met het klupkamp wat donderdag weer begint. Het was vorig jaar best gezellig. Wij schrijven volgende week wel waar we heen zijn geweest en hoe het was.

    Groetjes
    Bart, Mark en ook van papa en mama

  • 29 April 2008 - 16:27

    Evelien:

    Hee Laura, het is even geleden maar van mij hier ook maar weer eens berichtje! Leuk om je verhalen te lezen zeg, ik hoop dat je nog schildpadden hebt gezien en dat het goed is gegaan met afdansen?

    Ik heb het afgelopen tijd superdruk gehad met school, maar nu lekker vakantie en morgen koninginnendag! En donderdag is het alweer klupkamp, dus die vakantie is zo weer voorbij ;)

    Jemig dat je er al een maand zit, het gaat zo snel! Geniet er maar van want voor je het weet ben je weer in Nederland!

    xxx

  • 30 April 2008 - 09:30

    Kim:

    Hey Chicky!
    Dacht maar weer eens een berichtje bij jou achterlaten :D
    Hoe is het nu? Ben alweer benieuwd naar je nieuwe avonturen.
    Hier is de afgelopen vakantie week erg gezellig. Beetje de kroeg in en ouwehoeren. Vandaag Queensday, ik ga naar Eindhoven toe :) Dus hopelijk wordt dat heel leuk. Doen jullie daar ook nog iets aan koninginnedag?
    Morgen ook mee op klupkamp, zal toch anders zijn zonder jou :P ben echt bang dat ik hele dagen onder kinderen begraven lig op het springkussen. Maar ik ga m'n best doen ;)
    Meid, nog heel veel plezier daar en succes! Maak er wat van :D Want de tijd vliegt voorbij!
    Liefs, dikke kus

  • 30 April 2008 - 19:02

    Anne:

    Heej lieve laura!

    Jeetje zeg, alweer een maandje voorbij,, wat gaat da snel zeg!! Haha echt hele leuke foto's vooral van het salsadansen! Hihi dat moet je als je weer terug bent maar es snel laten zien joh!!
    Ik vond het weer een leuk verhaaltje om te lezen (had ik al lang gedaan maar helemaal vergeten om een reactie te plaatsen;)) Je hebt weer veel leuke dingetjes gedaan zeg!!

    Hier is alles goed! Heerlijk vakantie:D Ik ga met pap mam en ties naar Bacelona 9 daagjes...vliegen a.s. zaterdagmorgen. Vandaag queensday en zat net in de trein trug van nijmegen naar Cuijk nog bij Twan en Femke...die hadden we in Arnhem ook al gezien.

    Nog veel plezier en succes daar,

    Liefs kusxx Anne

  • 30 April 2008 - 22:33

    Sjef En Ans:

    Zuster Laura,

    Alles oke, daar? Hier is alles goed en gezond.Door jouw verhaal en foto's weer een beeld gekregen hoe het daar is. De mooiste foto is toch wel de foto van de fanatieke lezeressen vanuit Vianen.We wachten weer met plezier op jouw volgende verhaal.

    Groetjes en dikke x van ons

    Ome Sjef en Tante Ans

  • 02 Mei 2008 - 09:09

    Janneke:

    Hoi hoi! Alweer n maand daar.... Wat gaat dat snel zeg! Wel fijn dat je het toch goed naar de zin hebt! Geniet er nog maar lekker van, want voor je het weet is het weer voorbij, en denk je over een tijdje, WAS IK ER NOG MAAR.....!
    Ons manneke doet het heel goed! Nog kei bedankt voor de foto! Heel lief dat je er aan dacht!

    Liefs Janneke en een dikke knuf van Bobby!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 12 Maart 2008
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 34335

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 30 Januari 2013

Zuid-Oost Azië

29 Maart 2008 - 08 Juli 2008

Suriname

Landen bezocht: