Zeeschildpadden in Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu Zeeschildpadden in Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu

Zeeschildpadden in Galibi

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

02 Mei 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Inmiddels ben ik al een maand in Suriname en het zonnetje begint al weer wat meer te schijnen. Er zijn nog steeds fanatiekelingen die mijn site lezen, dat is erg leuk! Ik vind het fijn dat jullie niet afhaken en me nog steeds volgen. Ik wil jullie dus weer bedanken voor jullie reacties en leuke complimenten. :) Hoe gaat het met jullie?
Deze week hebben we weer veel avonturen meegemaakt dus ik zal maar eens beginnen met mijn verhaal…

Zoals jullie hebben gelezen moesten we vorige week vrijdag afdansen. Ik moet zeggen dat het duimen van jullie geholpen heeft, want ik ben geslaagd! :D Dat komt natuurlijk omdat het in het bloed zit of niet papa?;) hahaha. We hebben de Merengue en de Salsa gedanst en onze dansleraar heeft ons gefilmd met mijn fotocamera. Het lukt me helaas nog niet om het filmpje te plaatsen, deze houden jullie dus nog tegoed. We zijn overigens allemaal geslaagd dus maandag starten we met de volgende cursus.:D
Na deze avond gevierd te hebben met een drankje bij ’t Vat zijn we met de taxi naar huis gegaan. Dit was geen normaal ritje zoals gewoonlijk. Toen we de taxi instapten vond ik de taxi al heel erg trillen. Ik dacht dat het zo wel zou horen; een oude dieselbak ofzo. Ik zag ook wat schroevendraaiers in het portier bij de ramen zitten, maar goed misschien werkten deze niet meer naar behoren. De rit naar huis verliep rustig, bijna langzaam. Eenmaal bijna thuis aangekomen sloeg de motor enkele keren af en reden we wel héél langzaam. Ik denk dat we te voet nog sneller waren geweest;). Op een gegeven moment kon ik mijn lach echt niet meer inhouden. Jady voelde me schudden en nog geen seconde later lagen we allemaal dubbel van het lachen. Ik verzon maar snel een smoes dat we moesten lachen om een grappige foto van Eline, maar geloofwaardig kwam het volgens mij niet over. Ik was dan ook erg blij thuis gearriveerd te zijn. We gingen constant de berm in, omdat de motor maar af bleef slaan, ondanks het een automaat was :S. Ik hoop oprecht dat die man nog veilig thuis is gekomen mét zijn auto.

Zaterdag vertrokken we om 8 uur richting Galibi, om zeeschildpadden te bekijken. Galibi bevindt zich aan de Marowijnerivier die uitmondt in de Atlantische Oceaan. De Karaïbische indianendorpen Christiaankondre en Langamankonde vormen samen dit natuurreservaat. We werden vergezeld door een groepje Amsterdammers die hier op werkbezoek en vakantie waren. Na ruim vier uur in een busje gezeten te hebben en over hobbelige wegen zijn gereden kwamen we aan in het plaatsje Albina. Tussendoor hadden we wel wat stops gehad en kregen we de gelegenheid om een heerlijke kokosnoot te kopen. Ik moet zeggen dat de sanitaire voorzieningen wel steeds slechter werden en we toch de bosjes op moesten gaan zoeken. Als (oud)vierdaagse loper, levert dat natuurlijk bijna geen problemen op;) hahaha. De natuur was mooi om te zien en onderweg passeerden we nog een monument. Deze was geplaatst ter gedachtenis aan een uitgemoord dorp in 1986. Dit was in de tijd van Bouterse, Verschrikkelijk! In Albina stapten we in een klein houten bootje. Onze reisleider vertelde dat we een beetje nat konden worden. Dat hebben we geweten ook; Kletsnat werden we! Een reisleider ging al helemaal gehuld in een regenpak, wij dachten dat het wel mee zou vallen maar onze tassen verpakten we voor de zekerheid in vuilniszakken. In het begin was het maar een paar spetters, maar op een gegeven moment kregen we flinke golven over ons heen. Eline en Jady zaten voorin het bootje ons uit te lachen, maar niet veel later kregen zij flink wat water over zich heen. Boontje komt om zijn loontje zeggen we dan maar ;). Na ongeveer 1,5 uur in het bootje gezeten te hebben kwamen we aan in Galibi. Mijn eerste indruk was: Wow:D! Het was gewoon niet vast te leggen op een foto, zo mooi vond ik het. Na de kamerverdeling gingen we weer met de groep op pad. Eline, Lindy, Jady en Ik sliepen samen op een klein kamertje. Ik zou gaan slapen op het bovenste bed van het stapelbed, dat leek me wel lachen. Nou, lachen was het, maar dan vooral voor de anderen. Er was geen trapje dus ik moest alle acrobatische kunsten uit de kast halen, maar ik heb het toch maar weer overleefd ;).
Eenmaal op pad stopten we bij een dierentuintje, waar o.a. een neusbeetje, een luiaard, papegaai, aapjes, landschildpadden, mini alligators, aardvarkens en een slang te vinden waren. Dappere Laura wilde de slang wel om haar nek. Iehw, die was echt heel vies, ik wist niet hoe snel ik dat reptiel wee van me af moest krijgen. Geheel onverwachts sprong er een aapje op mijn schouder, dus ik gilde alles uit;). Mensenschuw waren de beesten dus absoluut niet. Eenmaal terug gekomen bij ons verblijf kregen we even tijd voor onszelf en hebben we lekker gedineerd. Rond 21 uur gingen we weer het water op om richting een strandje te varen om de befaamde zeeschildpadden te spotten. We gingen allemaal gehuld in poncho’s en vuilniszakken, want we wilden niet weer zo nat worden. Ik moet zeggen dat het best eng was om en half uur op een riviertje richting de zee te varen, want het was pikkedonker ondanks de mooie sterrenhemel. Op het strandje werd vrijwel meteen een schildpad ontdekt die aan het baren was. Het was echt heel mooi om dat proces te zien. In deze periode van het jaar komen de soepschildpadden aan wal om eitjes te leggen. Deze schildpadden zijn ongeveer 1 meter lang, dus ik keek mijn ogen uit. Ze leggen gemiddeld 80-200 eitjes per keer, dus dat is nogal wat. Verder hebben we nog verschillende schildpadden gezien die zich aan het innestelen waren om vervolgens eitjes te leggen. Ook heb ik een schildpad weer de zee in zien zwemmen. Het hele proces van innestelen – baren – de zee in zwemmen duurt gemiddeld 3-4 uur. Dat is toch een korte bevalling voor 80-200 jonkies, en dat voor een schildpad ;)! In totaliteit hebben we er ongeveer 10 gezien. Ik heb ook nog een eitje vastgehouden wat erg kwetsbaar aanvoelde. Het zag er echt uit als een pingpongbal. Helaas mochten we geen foto’s maken met flits, maar per ongeluk hebben we toch een foto met flits gemaakt, met mooi resultaat. Rond half 12 vertrokken we weer per boot naar ons verblijf om te gaan slapen. De volgende dag zijn we nog even naar het vrouwencentrum gegaan, waar vrouwen zelfgemaakte sierraden verkopen en hebben we nog heerlijk gerelaxt aan de zee. Rond 11 uur vertrokken we weer per boot naar Albina. Deze keer zonder reispilletje, en ik heb het gered! :D Gelukkig werden we deze keer een beetje bespaard en werden we niet zo nat van het water. Hobbelend in het busje gingen we weer naar huis. Het lijkt bijna onmogelijk maar we waren zo moe, dat we zelfs konden slapen tijdens deze lange hobbelige rit. Helaas was het weekend toen weer voorbij Papa en Mama als jullie hier ook naartoe willen, dan vind ik het absoluut geen probleem om nog een keer mee te gaan hoor ;)

Verder heb ik de rest van de week natuurlijk weer stage moeten lopen. Ze vinden me een lieve en spontane meid, dus mijn ego is weer gestreeld. Zoals jullie dus kunnen lezen word ik inmiddels geaccepteerd op stage. Dat is echt heel erg fijn :) In principe mag ik alles doen, als ik toestemming vraag, want ze hebben helemaal vertrouwen in mij. Volgens mij, laten ze mij de meeste opnames doen omdat ik bekwaam ben in het schrijven van verpleegplannen volgens Gordon en zij er nog moeite mee hebben. Dit is sinds kort ingevoerd in het ziekenhuis en dat wordt dan ook streng gecontroleerd. Het is trouwens een dag echt druk geweest. Dat heb ik hier in Suriname nog niet meegemaakt. Er is altijd wel een moment dat je even rustig kunt gaan zitten. Dit zal dus wel weer wennen zijn als ik terug ben in Nederland. Ohja, een patiënte die werd opgenomen met hyperemesis gravidarum (overmatig zwangerschapsbraken) vroeg of ze levenswater kreeg. Ik had geen idee waar ze het over had, ik dacht dat het iets religieus was. Dus ik vroeg het na aan een collega, blijk het gewoon een infuus te zijn. hahaha, je wil niet weten hoe dom ik me voelde :P

Woensdagavond hebben we koninginnedag gevierd in de Lindenboom. Het was natuurlijk heel anders dan ik Nederland, maar ik moet zeggen dat het erg gezellig was:D. Veel Nederlanders maar ook verschillende Surinamers feestten mee in het oranje. Het was een erg gezellige avond met Hollands-Surinaams gemixte muziek. Er was zelfs een special act; Damaru, een beroemde zanger hier in Suriname. Heb ik nog leuke en spannende verhalen gemist tijdens de koninginnedag in Nederland?

Gisteren hadden we vrij in verband met de nationale dag van de arbeid. In het Centrum stonden veel kraampjes waar Surinaamse producten en eten etc. verkocht werden. Een gezellige en drukke bedoeling. We hebben ook nog mensen met verschillende Surinaamse achtergronden zien dansen. Vooral een groepje creolen uit een marrondorp die Afrikaans gingen dansen, was echt mooi om te zien. Jeetje, wat hebben zij die heupen of eigenlijk wel alle spieren los zitten zeg! Het wordt bij hen echt met de paplepel ingegoten, daar zouden wij als bakras nooit aan kunnen tippen.

Aankomend weekend zijn we niet zo heel veel van plan. We hebben besloten om aan onze stageopdrachten gaan werken en verder zijn er hard aan toe om te gaan shoppen…

Fijn weekend!

Dikke brasa,
Laura

P.s.
Iedereen veel plezier op klupkamp gewenst, in het speciaal Bart en Mark.
Kim ik wens je veel stapelgekte toe;) Anne, heerlijk naar barcelona, Geniet ervan! Misschien kom je Marloes nog wel tegen! Rob je hebt het goed gezien, allemaal kippetjes op de foto’s;)
Claudia, ik ben blij dat ik toch nog mee mag met familiedag;) Pap, wat vindt je van mijn bod voor de cabrio?;) Oneerlijk hè?!:P Salsadansen in de schouwburg, daar moet ik nog over nadenken;) kleine kans dat dat gaat gebeuren:P. Mama, ik kan je berichtje alleen maar beamen.

  • 02 Mei 2008 - 13:47

    Conny:

    Hoi zuster Laura,
    Heerlijk om je verhalen te lezen.
    Gelukkig heb je je draai gevonden.Je hebt ook al wat zon naar Beers gestuurd,want volgens de voorspelling krijgen wij ook heerlijk weer.
    Geniet van je stage en natuurlijk ook van alles daar
    Groetjes uit Beers en tot lezens

  • 02 Mei 2008 - 15:25

    Melanie:

    Hey zustertje :)
    Leuk om weer een nieuw verhaal van je te lezen... Je hebt weer veel meegemaakt afgelopen dagen! Echt eng da je een slang om je nek hebt gehad... :O Ik zou da niet durven joh! Petje af :P ;)
    En leuk da aapje op je nek.. Ik zou me ook egt kapot zijn geschrokken.. whhwhaa
    Super da je bent geslaagd voor je salsacursus.. Ik ben erg benieuwd naar je filmpje daarvan.. De foto's zien er weer super uit :)
    Fijn dat je op stage bent geaccepteerd en dat je zo ongeveer alles mag doen :) egt leuk joh!
    Ga zo door zou ik zeggen... Enne.. ik had da ook niet geweten hoor, van dat levenswater :P hahahahha
    Hier gaat alles goed, alleen Martin is vanochtend vroeg weer naar het buitenland vertrokken voor een oefening.. Gelukkig ma voor 3 weken, maar tis tog te lang :P
    Ik ben met koninginnedag met Martin naar Arnhem geweest, was echt super leuk :) Ik heb me kapot gelachen om al die gekke daar..
    Tot je volgende berichtje..
    Veel plezier en succes nog met alles!

    Liefs Mel (K)

  • 02 Mei 2008 - 15:37

    Mars:

    Ha zus,
    hoe is het nou? wat kun jij een verhalen vertellen zeg niet normaal:P
    Maaruh zo te lezen vermaak je je eigen daar wel;)
    Je had vandaag nog tegen mij gepraat op msn, maar ik was er niet want ik was naar de vuilnisbelt met ons mam. Maar de koninginnendag was echt super vet, ben naar eindhoven geweest dus ik heb me wel vermaakt:D

    Ik spreek je snel weer

    doeg, knuffel je broertjexx

  • 02 Mei 2008 - 20:01

    Yvonne:

    Ha Laura!
    Proficiat! We hadden ook niet anders verwacht dat je zou slagen. Leuk dat jullie nu verder gaan met dansen. Ik wist trouwens niet dat Harrie zo goed de salsa kan dansen?????!!!!!!!! Nou dat wil ik natuurlijk wel een keertje zien! hihi
    Hier wordt het als het goed is, nu ook beter weer.
    Zo te lezen vermaken jullie je goed daar. En die taxi!!! Tjee, ik ben blij dat we dat hiet niet zo mee hoeven te maken..... tenminste...... ik heb het nog nooit meegemaakt.
    Fijn om te horen dat het met je stage goed gaat en dat ze zoveel vertrouwen in je hebben. Een goede zuster dus!!!! (zit natuurlijk in de familie...hihi)
    Succes met het maken van je stageoprdrachten en shop ze!!!
    Tot je volgende verhaal maar weer. Ik ben benieuwd.

    Succes met alles!

    groetjes Yvonne

    p.s. Rob vertelde dat hij ook goed kan dansen. Hij heeft nog een leuk dansje voor je gemaakt en een liedje gezongen onder begeleiding van zijn eigen gitaar: geweldig!!

  • 02 Mei 2008 - 20:57

    Tnnie En Ans:


    Ha die Laura

    Al weer een maand in suriname wat gaat de tijd toch snel.
    Fijn om weer iets van je te horen,je hebt trouwens al hele mooie foto's laten zien volgens mij is het daar ontzettend mooi,erg fijn dat je de kans gekregen hebt om daar naar toe te kunnen gaan je hoeft daar absoluut geen spijt van te hebben,en wat een avonturen zeg met slangen, schildpadden en apen,ik hoor het gegil al.Hier is verders alles rustig ,we zijn een weekendje weg geweest naar de Loosdrechtse plassen je had precies op tijd de zon naar hier gestuurt we hadden prachtig weer jammer dat het weekendje al weer om is maar ja nu zijn we al weer bezig met alle plantjes te poten dan kunnen we van de zomer daar weer van genieten.Trouwens je moet aan jullie pap vragen of hij wat gereedschap mee wil nemen
    dan kan hij die geweldige taxi's daar maken
    (gat in de markt in Suriname hi hi)komen jullie vlugger bij je huis.Verders laura en de andere meiden nog veel plezier en sucses daar in het verwegistan.en natuurlijk nog de groetjes van oma ook daar gaat alles goed mee.

    De groetjes en tot hores

    Tonnie en Ans

  • 03 Mei 2008 - 00:42

    Daniëlle:

    Laura!
    Wat een verhaal toch weer, errg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Proficiat met het behalen van je salsales. Iemand heeft hier ook ooit geprobeerd de salsa en mergengue met me te dansen whaha, een grote fiasco was dat ;)

    Lachen man dat aapje! Super schattig haha. Wel tof dat je een slang heb vastgehouden. En dat met die schildpadden lijkt me ook erg tof om te zien joh!
    Dat strand ziet er ook niet verkeerd uit, heerlijk toch, die palmboom, hangmatje, cocktail/kokosnoot ;) Dat is zeker geen verkeerde plek om stage te lopen!

    Leuk dat ze daar ook Koninginnedag vieren.. Hier doen ze dat ook, echt super grappig, ook die antillianen allemaal in het oranje gekleed! Er gezellig allemaal. Ohh en ik ben gister naar Guus Meeuwis geweest, die hier op kwam treden, dat was ook echt super leuk!

    En ik wacht nu al helemaal in spanning af op je berichtje of je tripje naar mij doorgaat of niet haha. Ik hoop het zoooo! Zou echt super tof zijn :D

    Meissie, fijn weekend!
    kuss Daan

  • 05 Mei 2008 - 12:53

    Pierro Anke Renzo:

    Hoi Laura,

    We lezen dat alles goed gaat daar. Fijn dat het zo goed gaat met je stage. Jullie vermaken je daar prima zoals we lezen. Ook de mooie foto´s zeggen natuurlijk veel. Vandaag ben ik weer begonnen met werken. We hebben een paar daagjes vrij gehad en zijn met Sjef en Ans er even tussenuit geweest naar Zuid Limburg. Daar heb je ook al het gevoel dat je in het buitenland zit. Een erg mooie omgeving. We hebben schitterend weer gehad, dus extra genieten. Renzo kreeg natuurlijk de nodige aandacht en heeft vandaag nog veel naar opa en oma gevraagd. Hij praat nu al met 2 of meer woordjes. Klinkt heel grappig. Ook probeert hij liedjes na te zingen zoals hihihi hahaha en bij op een grote paddestoel zegt hij dan al Krak...Je zult inderdaad wel opkijken hoe hij is gegroeid, ook in zijn doen en laten. Renzo heeft zijn slaapje nu uit, dus ik ga hem maar snel uit bed halen.
    We kijken weer uit naar je volgend berichtje.

    Heel veel groetjes en een dikke knuffel van Renzo.

  • 05 Mei 2008 - 21:06

    Carool:

    hey Lautje!!

    wat een verhalen weer en het blijft leuk om te lezen!!! wat je daar allemaal wel niet meemaakt en wat een leuke picca's om te zien! zo te zien vermaak jij je daar prima;) ben echt jaloers op je meis! en wat gaat de tijd toch snel zeg! ma ik mis je wel.. en onze gezellige wandeltocht-trainingen die we anders rond deze tijd van het jaar zouden lopen, haha.. wie weet volgend jaar weer.. maar meis, heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende avontuur-verhalen!!

    Dikke kus!
    xxxxxxxxxxxxxxx

  • 07 Mei 2008 - 14:24

    Sjef En Ans:

    Hoi Laura,
    Zoals je van Anke al gelezen hebt zijn we nog onverwachts een paar dagen naar Limburg geweest.Het was voor ons nog een verrassing, maar we hebben heerlijk genoten en vooral van kleine Renzo. Sjef en Pierro hebben getourd met de motor en Anke, Renzo en ik hebben gewandeld en geluierd. De foto's zijn weer prachtig, alleen die slang.... Zijn trouwens de kaarten al aangekomen?Tot de volgende mail.
    Lieve groetjes Sjef en Ans

  • 15 Mei 2008 - 20:09

    Familie Poels:

    Ha die Laura,

    Ik ben er maar eens een avondje voor gaan zitten om je verhalen te lezen.
    Gezellig hoor!. Fijn dat je het goed naar je zin hebt. Je hebt buiten je stage ook al veel ondernomen en van alles beleefd. Erg leuk!
    Jij leert daar de mensen kennen, maar andersom leren ze jou daar ook goed kennen!
    Lief dat je in het verre Suriname ook nog aan ons denkt. Dankjewel voor je verjaardagskaartje.
    Blijf lekker genieten, de tijd gaat snel!

    Veel Liefs
    van Herman, Joke, Vera, Marieke en Carmen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 12 Maart 2008
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 34338

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 30 Januari 2013

Zuid-Oost Azië

29 Maart 2008 - 08 Juli 2008

Suriname

Landen bezocht: