Halleluja! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu Halleluja! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu

Halleluja!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

08 Mei 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo Mi gudus,

Weer een berichtje van mij vanuit het verre Suriname. Hoe gaat het met jullie? Ik hoorde dat het in Nederland inmiddels ook lekker weer is :)Hier is het nog altijd even heet met af en toe een regenbuitje :P Moederdag komt in zicht, dus ik wens alle moeders in het speciaal en fijn weekend toe.

In het weekend hebben we eigenlijk niet zo heel veel gedaan. Zoals ik in mijn vorige bericht al vertelde zouden we gaan winkelen. Daar waren we inmiddels echt wel aan toe. Ik ben er inmiddels wel achter dat Paramaribo nou niet bepaald een ‘mode-walhalla’ is. Als je op zoek bent naar shirtjes in bonte kleuren en afgewerkt met glitterspelden, dan ben je hier wel op de goede plaats. Maar mijn kledingstijl is hier dus niet echt terug te vinden in de winkeltjes. Omdat het shoppen ons een beetje tegengevallen was zijn we zondag naar het Maretaitre Mall geweest. In dit winkelcentrum wisten we gelukkig wel allemaal te slagen. Genoeg over mijn shopavonturen, want we hebben natuurlijk vele ‘spectaculaire’ dingen gedaan :P hahaha. Zoals naar de kerk gaan…Een volle evangelie wel te verstaan. We hoopte een groot gospelkoor te zien, maar helaas was het maar een klein simpel koortje. Om kwart over 10 zaten we in de kerk, alhoewel het meer om een aula leek. We kregen constant handjes aangereikt met de woorden; ‘God zegent U’. Tja wat zeg je er daar op terug?! Ik mompelde elke keer maar; ‘Dank U wel’ In de hoop dat het niet verstaanbaar was en de mensen maar wat zouden interpreteren. Een vrouw vertelde dat ze het fijn vond dat wij samen in huis wonen zodat we samen kunnen bidden. Ze keek ons zo doordringend aan zodat we het alleen maar konden beamen. Uiteindelijk begon het koortje te zingen en de mis werd in gang gezet. Alle handen zwaaiden door de lucht en iedereen zong vol overgave mee. Iedereen deed het op zijn eigen manier, zelf knielen hoorde erbij. Bij de woorden ‘Jesus Higher’ begonnen zelfs enkele gelovigen te springen. We hebben onze ogen uitgekeken en om niet onbeleefd te zijn hebben we zelfs een toontje meegezongen, maar de bewegingen hebben we maar achtergelaten;). Na ruim een half uur zang, kwam de Pastor aan het woord. Hij heette ons, de stagiaires, in het speciaal welkom. We werden gevraagd om te gaan staan. Na uitgebreid bekeken te zijn werd er luid voor ons geapplaudisseerd en mochten we weer gaan zitten. Vervolgens kwam een vrouw aan het woord. Zij vertelde dat als je gelooft in God, je alles kunt bereiken en als je invalide wordt dan zal het maar tijdelijk zijn. Jullie moeten er zelf maar een beoordeling over vormen. Daarna kwam de Pastor weer aan het woord en moesten we de Bijbel erbij pakken. We vielen door de mand, want helaas hadden wij die “op ons nachtkastje laten liggen”. Tevens vertelde hij dat als je niet gelovig bent dat je dan in een diep dal terecht zal komen en je drugs gaat gebruiken. Indien dat zo is dan lopen er heel wat junkies rond in Nederland;). Bij alle woorden van de Pastor, werd er luidkeels Amen beantwoord. Inmiddels zaten we al een paar uur in de kerk en ik vroeg me echt af of we nog een Hosti zouden krijgen. Maar inmiddels weer ik dat een Hosti iets Rooms-katholiek is en het niet bij de Volle Evangelie hoort. Ik wilde ook nog een kaarsje aansteken, maar ook deze mogelijkheid was er niet. Na de preek van de Pastor werd er nog gebeden ook voor ons, de Nederlandse stagiaires; Ze waren gezegend dat wij hen kwamen helpen, en men wil ons beschermen in alles wat we hier ondernemen. Na ruim 2,5 uur in de Kerk te hebben gezeten werd de mis afgesloten met een slotlied waarbij mensen gezegend konden worden. Het had in mijn ogen inmiddels ook wel lang genoeg geduurd, maar het was wel een mooie ervaring om het een keer mee te maken.

Op stage heb ik enkele foto’s gemaakt zodat jullie een beetje een beeld krijgen van het ziekenhuis en de afdeling Gynaecologie. Natuurlijk heb ik niet alleen voor fotograaf gespeeld maar heb ik ook hard gewerkt. Een Nederlandse stagiaire die al op de afdeling chirurgie in het Diakonessenhuis had gewerkt, werd aan mij gekoppeld. Ik moest haar wegwijs maken op de afdeling en haar begeleiden. De verpleegkundigen vinden het trouwens knap dat ik zonder boekje verpleegkundige diagnoses kan stellen. Je merkt dus echt wel dat wij er op school veel meer in getraind worden. Verder ben ik bezig geweest met opnames, OK uitwerken, rapporteren en nog veel meer.

Verder heb ik jullie al een tijdje niets meer verteld over de Surinaamse mannen. Ik wordt er nog steeds gek van, ze sissen, roepen, toeteren en nog veel meer. Ze doen er in ieder geval alles aan om je aandacht te trekken. Soms kan ik me er echt aan irriteren, maar soms hoor ik het niet eens meer. Zelf jonge kinderen beginnen er al mee. Je ziet dus wel dat het met de paplepel wordt ingegoten. Laatst kwam er ook weer een man naar me toe en hij vroeg of hij een stukje met me mocht wandelen en of hij langs mocht komen. Ze weten ook echt van geen ophouden. Al zou ik getrouwd zijn, het maakt ze daadwerkelijk niets uit; ‘Je kan toch een schatje in Nederland en hier in Suriname hebben?!’ Ze zijn in een woord te beschrijven: Kansloos! Hahaha
In Nederland hebben de mannen trouwens echt een trend gemist. Het is hier namelijk hip als je een panty op je hoofd zet, er een knoop in legt en de kousen naar binnen vouwt. Huidskleur, zwart of wit, het maakt allemaal niets uit. De meesten gebruiken het voor hun rastahaar, maar met kort haar kan het ook. Stiekem ben ik wel blij dat we deze trend gemist hebben ;)
De mannen hebben hier ook bijna allemaal een vogelkooitje met een zangvogeltje. Op zondag gaat iedereen naar het onafhankelijksplein om daar te pronken met hun vogeltje. Het vogeltje dat het langste en het mooiste zingt stijgt in waarde. Ik heb dan ook liever dat de mannen hier zich daar mee bezig houden, in plaats van met ons;).
Er rijden hier trouwens ook van die kleine busjes. Ik sta er echt elke keer weer versteld van hoeveel mensen erin passen. Overal verschijnen klapstoeltjes als het druk wordt. Dus als je achterin het busje zit ontstaat er de kans dat je op een gegeven moment helemaal ingebouwd zit.
Ik heb al verschillende ongelukken gezien, met heel wat schade. Dus pap, hier is werk genoeg voor jou ;) De auto’s blijven dan midden op de straat staan tot de politie komt. Dat kan soms wel een uur duren, want hier hebben ze alle tijd van de wereld. Vandaag ben ik ook de dupe geworden van het verkeer hier. Een busje verleende mij geen voorrang en reed op de verkeerde weghelft. Ik zag hem nog net op tijd aankomen en trapte op de rem. Ik kon me nog net staande houden, maar in het zijscherm van het busje zit een flinke deuk. Ik sta er versteld van dat mijn fiets nog heel is. Waarschijnlijk zit er nu nog een slag meer in het wiel, maar daar merk ik inmiddels niets meer van. Ik was alleen even in shock, maar gelukkig ben ik verder ongedeerd gebleven.

Inmiddels zijn we gestart met Semi 1 salsalessen, om ‘gevorderd’ te worden. Dat hebben we geweten, het was dan ook eventjes flink zweten. We hebben heel wat nieuwe pasjes geleerd en we moeten nu meer ons lichaam gaan gebruiken. De heupen gaan nog losser en de haren gooien we los;) Oké dat is beetje overdreven, maar het moet er wel sierlijker uit komen te zien. Ik moet zeggen dat het nog een hele uitdaging wordt…

Aankomend weekend gaan we de Commewijne River Cruise doen. We gaan dan plantages en dorpjes per boot bezoeken. Tijdens deze (hopelijk) relaxte cruise hopen we ook nog dolfijnen te spotten, wat natuurlijk helemaal geweldig zou zijn. :D

Verder kan ik jullie melden dat ik binnenkort naar Curaçao vlieg voor een weekje:D Dan zie ik Danielle ook eindelijk weer na een half jaartje!;) Heerlijk bakken op het strand.. Ik heb er super veel zin in!

Fijn weekend allemaal!

Liefs en een Brasa,
Laura

P.s.
Happy Birthday Vicky, geniet van je verjaardag! :)
Bart en Mark, Kim, Evelien, Lydia, Carlijn en de rest hoe was klupkamp?
Tante Ans, Ik heb je kaartje nog steeds niet ontvangen :( Ik hoop echt dat het nog wel aankomt. Volgens mij nemen ze hier de tijd ervoor.
Anke, Pierro, Renzo, Tante Ans en Ome Sjef, fijn dat jullie zo heerlijk hebben genoten van julie vakantie! Zo te horen zijn jullie weer heerlijk uitgerust :)
Rens, Marloes, Anne, Familie Poels en de rest hebben jullie ook lekkere vakantie gehad?

• 08 Mei 2008 - 18:07

Danielle:

Lauraaaaa!
    Jaaa je komt naar mij toe :) Leukkkk, we gaan onze vakantie inhalen hier haha! Hopelijk wen je aan die trekjes van de mannen daar, want hier zijn ze net zo.

Lache zo'n mis, ik wil dat ook nog een keer mee gaan maken, leuk ook dat jullie op mochten staan haha. En die panty rage is hier ook, ik zei laatst nog tegen annemijn: het lijkt wel oftie de tent wil beroven dalijk. Vreemde hype.
    Veel succes met je salsalessen en veel plezier op je cruise! Ik zal voor je duimen dat je dolfijnen ziet, en anders ga je ze hier zien, 100%!

Meis, fijne dagen en tot snellll!
    Liefs, Daan

• 09 Mei 2008 - 14:29

Tiny En Odilia.:

Laura,

Kei leuk zeg, wat jullie daar allemaal meemaken. Geniet er nog maar fijn van! Het is natuurlijk ook prettig dat je steeds contact hebt met de mensen thuis. Zo kun je ten alle tijden alles even met elkaar uitwisselen. Binnenkort even er tussen uit is ook wel lekker. Nu je de kans hebt moet je die zeker grijpen, deze tijd komt niet meer terug. Hopelijk krijg je vrij van je stageadres. Veeeeel plezier!!

Groetjes Tiny en Odilia.

• 09 Mei 2008 - 14:35

Evelien:

Hee Laura!
    Ja het klupkamp was heel erg gezellig, ook lekker weer gehad, maarja de vakantie vloog natuurlijk wel voorbij omdat hemelvaart in de meivakantie viel :S

Hmm apart trouwens die pantyrage, ik ben ook blij dat het hier niet is, jammer trouwens dat je daar geen foto van hebt haha :P Leuk dat je naar Curacao gaat zeg, wanneer ga je? En super veel plezier op de 'cruise', ik hoop voor je dat het zo relaxed is als jullie hopen... haha ;) Maar ik ga weer lekker van het weer genieten nu :)

xx

• 09 Mei 2008 - 15:21

Melanie:

Hey Laura,
    Echt leuk om weer een verhaal van jou te lezen:) Je maakt echt iedere keer weer vanalles mee! Fijn dat het zo goed gaat op stage en leuk dat je al zoveel dingen mag doen.. De foto's zien er ook weer heel mooi uit..
    Pff.. die kerk bij hun is echt heel anders als hier in nl... En dat ze zoveel aandacht aan jullie besteden zeg.. :P egt grappig..
    En dan de mannen.. is ook echt een verhaal apart als ik dat zo lees.. Echt grappig dat ze nog steeds bijlve roepen en fluite etc.. ma ik kan me ook wel voorstellen dat het een keer genoeg is geweest ....
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal, en of je echt de dolfijnen hebt gezien, zou wel super zijn!

Dikke (K) Mel

• 09 Mei 2008 - 22:18

Rieky:

Lieve Laura.

Een kaartje vanuit Suriname,
    Zo mooi beschreven, dat moet ik beamen.
    Moederdag, ook daar heb je aan gedacht,
    maar aan een kaartje dat had ik niet verwacht.
    Je stuurt geen cadeau of een aardigheid,
    je schrijft over waardering, respect en dankbaarheid.
    Een mooier moederdag cadeau had je mij niet kunnen geven,
    We zijn blij dat je deze ervaring kunt beleven.

Liefs en een dikke kus!!!

Mam

• 09 Mei 2008 - 22:30

Tonnie En Ans :

zo te horen is het toch weer een fijne week geweest, voor ons was hij iets minder ik heb namelijk maandag met oma cuijk moeder van ome tonnie vanaf 1uur s'middag's tot ongeveer 18.30 in het ziekenhuis gezeten,ze ligt er nu nog want ze had n.l een zware longontsteking maar het gaat al weer iets beter.Trouwens leuk die foto's van het ziekenhuis heel anders als hier. Verders is hier alles bij het oude groetjes en geniet ervan want alles gaat zo vlug dat je zo weer terug bent.

groetjes ome Tonnie en tante Ans

• 10 Mei 2008 - 19:01

Janneke En Bas:

Haaai meis!

Zo te horen beleef je elke dag weer nieuwe avonturen! Je kunt er straks waarschijnlijk wel een boek over schrijven! We vinden het erg leuk om iedere keer weer te lezen wat je allemaal beleeft en om foto's te kijken van hoe het daar is. Hier gaat ook alles prima! Het is al een tijdje erg mooi weer en daar genieten we dan ook volop van! Gelukkig dat het daar ook mooi weer is, want anders had je dus iets te veel zon deze kant opgestuurd ;) We wensen je nog een super goede en fijne tijd toe! Geniet er maar lekker van meis!

Tot snel!
    Veel liefs, Janneke en Bas

• 11 Mei 2008 - 18:27

Renske:

Haaa meis,

Wat leuk jou kaartje, ik had 'm niet gelezen voordat ik op vakantie ging, maar wel er meteen na;) Nou in ieder geval is mijn vakantie super geweest! Achterna gezeten door olifanten ( mennnn dat was echt eng haha) en geknuffeld met kleine leeuwtjes! Zo te lezen bevalt het jou ook erg goed, nou hier is het minder leuk zonder jou hoor;) Maar veel oefenen voor de vierdaagse en dan ben je er alweer;)

Een dikke zoeloe terug!

• 12 Mei 2008 - 15:52

Marloes:

Hoi Laura!
    Ik moest weer even wat bijlezen, want had je vorige berichtje niet gelezen! Wat maak je weer veel mee zeg.
    Hoe supervet zeg dat je naar Danielle gaat! Even lekker eruit en ook daar gaan genieten, super!
    Mijn vakantie was ook erg leuk, maar lang niet zo indrukwekkend als jouw hele Suriname avontuur...
    Wanneer ga je naar Curaçao?
    Liefs,
    Marloes

• 12 Mei 2008 - 22:37

Dorien Juvia:

ha die laura wat een leuke verhalen ... hoe lang zit je iedere x weer achter (of voor) de pc ???? afdeling gynaecologie had je bij juvia ook wel kunnen leren hoor 3 meisjes geboren wwarvan 2 tevroeg dus daar hoort ook zo"n specialist bij die van ons was 6 weken te vroeg maar dat wist je al .Het meisje van sandra 1 week te vroeg maar dat maakt niet zo veel uit zij heet trouwens florance en die van petra 4 weken te vroeg en zij heet evi .By the Way ik mis je wel hoor met zingen .... hadden we ze daar niet een poepje kunnen laten ruiken????? 2 maanden zijn a bijna voor jullie om maar time flys when you having fun dus vele groeten uit vianen en wellicht tot nog een xtje

• 15 Mei 2008 - 20:12

Pierro Anke Renzo:

Hoi Laura,

We zijn nu op bezoek in Mill. Mama vertelde dat je weer zo'n leuk verslag hebt geschreven. Ik heb hardop zitten lachen. Zie jullie al zitten in die kerk. Heilig boontje he...... dat haar bijbel thuis laat liggen. Zou ook iets voor pierro zijn zo'n kerk bezoekje. Hij zegt altijd dat hij ook gelooft, maar dan het meest in zichzelf. Leuk om ook foto's te zien van het ziekenhuis. Het ziet er toch wel anders uit als bij ons, maar veel dingen zijn herkenbaar. Wat leuk dat je elke keer weer aan iedereen denkt door iets aan hen te schrijven. We gaan maar eens richting Berghem. We kijken weer uit naar je volgend berichtje. Veel plezier met jullie cruise. Heel veel groetjes ook namens pap en mam.
    Pierro en Anke en een dikke kus van Renzo.

• 15 Mei 2008 - 20:57

Buurvrouw Tonny:

Ha Laura
    Prachtig al die verhalen van jou.
    Hier regent het momenteel pijpestelen. Is wel handig hoeven we niet te sproeien.
    Volgende week ben ik jarig. Kom je ook een stukje taart eten?
    Hey, heel veel groetjes van ons allemaal en..halleluja.