Dolfijnen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu Dolfijnen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu

Dolfijnen!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

16 Mei 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal:D,

Hoe was Moederdag en Pinksteren:)? Hebben jullie nog leuke dingen ondernomen? Hier is Moederdag echt iets groots. Een paar dagen voor Moederdag stond het centrum vol met kraampje vol bloemen, sierraden, kitsch servies, etc. Pinksteren wordt hier niet meer echt gevierd. Deze dag is namelijk ingeruild voor een Hindoestaanse feestdag.

Afgelopen maandag was de dag van de verpleging. Het ziekenhuis was mooi versierd met ballonnen en slingers. Bij binnenkomst kregen we meteen een corsage opgespeld en de meeste verpleegkundigen droegen bij hun een uniform een bijpassend sjaaltje. Na de overdracht op de afdeling ben ik snel naar beneden gegaan. Bij de hoofdingang werd namelijk een toespraak gehouden door de directeuren en andere personen. Ook werd het volkslied en het lied der verpleging gezongen. Vanzelfsprekend hoorde daar ook weer de ochtendzegening bij. De gehele dag door vonden er seminars (presentaties) plaats. Ik ben naar een seminar over Primary Healthcare met betrekking tot HIV-verpleegkundigen geweest. Dit was wel erg interessant en vernieuwend. Daarna kregen we lunch aangeboden door het ziekenhuis. Oja, iedereen feliciteerde elkaar trouwens met de dag van de verpleging, dat vond ik heel apart. De gehele dag was netjes en goed georganiseerd. Deze dag hadden we ’s avonds salsa. Op de weg naar huis vertelde de taxi-chauffeur dat hij mij had gezien op tv. Ik ben blijkbaar gefilmd op de afdeling!! Op stage hadden ze me ook al herkend op de televisie, maar helaas heb ik het zelf niet gezien. Tja, langzamerhand wordt ik beroemd in Suriname ;)….
Als jullie de krant hebben gelezen dan weten jullie dat onze Minister President Balkenende 2 daagjes in Suriname is geweest om nogmaals excuses aan te bieden voor de slavernij wat toendertijd in Suriname heeft plaatsgevonden. Maar ik snap nog steeds niet waarom hij zo’n beroemdheid als ik niet uit heeft genodigd ;) hahaha

Afgelopen zaterdag zijn we de Commewijne River Cruise gaan doen. Jady, Eline, Lindy, twee toekomstige fysiotherapeuten en ik. ’s Ochtends voor vertrek regende het, maar we wilde de gok wagen. Maar goed ook want we hebben de hele dag stralend weer met volop zon gehad. In Leonsberg zijn we een bootje gaan huren met een bootsman. Na een flinke onderhandeling met de bootsman vaarden we voor een mooi prijsje de Surinamerivier op. We hoopten wat dolfijnen te spotten. En we hadden ook nog eens geluk:D.. We hebben er echt heel veel gezien, ze sprongen vlak voor onze boot. Het viel alleen niet meer om ze op foto vast te leggen, maar uiteindelijk zijn er toch nog een paar mooie plaatjes uitgekomen.
Na een tijdje rondgedobberd te hebben tussen de dolfijnen zijn we de Commewijne-rivier opgevaren om Frederiksdorp te bezoeken. Frederiksdorp staat bekend om zijn voormalige koffie- en cacaoplantages. De historische huizen zijn in de oude staat hersteld en geven een idee hoe het plantageleven moet zijn geweest. Na wat gedronken te hebben zijn we nog naar de naastliggende plantages Margaretha en Johanna gelopen om vervolgens weer met de boot verder te varen. Omdat we het zelf hadden georganiseerd, hadden we dus geen gids. Hierdoor zijn we dus wel wat informatie misgelopen, maar nu konden we wel zelf de tijdsindeling maken en hebben we toch heel wat gezien. Onderweg naar Braamspunt zagen we weer wat dolfijnen voorbij zwemmen, wat natuurlijk leuk blijft. Op het bootje was het heerlijk genieten van de zon, die ons een mooi bruin/rood kleurtje heeft bezorgd.:) Braamspunt is de noordwestelijke punt van Commewijne op de plaats waar de Surinameriver in de Atlantische Oceaan stroomt. Het is een klein driehoekig strandje, dus we konden zo naar de overkant lopen om in de Atlantische Oceaan te zwemmen. Een Hindoestaanse familie die ook aan het genieten was van het mooie weer, nodigde ons uit om wat te drinken en te eten. We hadden net gegeten, dus voor het eten hebben we bedankt, maar wat vocht met het hete weer kon er wel bij. In het zonovergoten Braamspunt hebben we nog even op het strand gelegen en gezwommen, en na een paar uur kwam de bootsman ons weer ophalen om naar Leonsberg te brengen.
In Leonsberg kwam een taxi ons ophalen om ons weer richting Paramaribo te brengen. Het was een heerlijk relaxed dagje waar we absoluut van genoten hebben:D.

Zondag zijn we naar Paramaribo Zoo gegaan. Jaja, hier hebben ze ook een dierentuin:). Bij aankomst zagen wij wat dieren in de wei lopen. Ik riep meteen dat het te groot uitgevallen geiten waren, Jady noemde het kamelen en Eline en Lindy vonden het koeien. Tja, wie had gelijk? Geen idee, we zijn er nog niet achter gekomen. Aan een man die deze dieren aan het verzorgen was vroeg ik hoe zo’n dier heet. Hij antwoordde met ‘Marlien’. Ik denk dat hij mijn vraag verkeerd heeft begrepen, want dat lijkt me eerder de naam van die geit-kameel-koe;). Aan jullie de eer om zelf te beoordelen wat voor dier het is (zie foto)…;)
De dierentuin hadden we al behoorlijk snel gezien, want deze was niet zo heel groot. De meeste dieren zaten in kleine kooitjes wat ik erg zielig en dieronvriendelijk vind. Na heel wat dieren gezien te hebben wilde ik nog even naar de gieren kijken. Ik stond onder een boom en ik voelde dat er allemaal dingen uit de boom vielen of naar me gegooid werden. Bleken er allemaal aapjes in de boom te zitten waar ik onder stond. Ze hadden het dus weer op mij gemunt ;). Na de dierentuin helemaal bezichtigd te hebben we nog even door de cultuurtuin gewandeld. Deze in 1898 aan aangelegd door mensen vol met exotische en inheemse plantensoorten. Dit is inmiddels flink verwilderd, waardoor er echt een bushbush midden in de stad is ontstaan. Voordat we het wisten was het weekend alweer voorbij…

Bedankt voor jullie lieve en leuke reacties. Het blijft leuk om jullie berichtjes te lezen vol van enthousiasme en gebeurtenissen die bij jullie plaatsvinden. Het lukt me alleen niet om op al jullie berichtjes te reageren, sorry.

Fijn weekend allemaal!

Heel veel liefs,
Laura

P.s.
Carola, Happy Birthday alvast. Maar er een mooi feestje van!
Mark, Alvast van Harte Gefeliciteerd met je 1e Communie. Geniet van deze mooie dag:D!
Rens, Have a nice Birthday Party! Gelukkig is mijn kaartje gearriveerd.
Helaas kan ik niet bij de feestjes aanwezig zijn
Juvia, Echt leuk dat jullie ook berichtjes plaatsen :)
Janneke, Kan ik uit je berichtje concluderen dat het weer helemaal goed gaat tussen jou en Bas? :)
Mam, Dankjewel voor je mooie vers:). Een kaartje op moederdag is het minste wat ik kan doen. Ook bedankt voor jullie lieve kaart.
Fem, Bedankt voor de Yes’en. Heerlijk om deze ontspannende tijdschriften te lezen.
Tante Ans en Ome Sjef, Bedankt voor je lieve kaartje en telefoontje.
Renzo, wat heb jij een mooie tekening gemaakt op het kaartje!
Tante Ans & Ome tonnie, gaat het wat beter met jullie (schoon)moeder?
Tonny, ik kom vlieg wel even heen en weer om een stukje gebak te eten;)
Marloes, dankjewel voor je lieve kaart met ‘worry’stone. Overigens zijn de kaarten die ik heb gekregen echt super leuk om te openen en te lezen, ook al vertel ik dat niet altijd op m’n site.
Daantje, nog maar 2 weekjes :D….

  • 16 Mei 2008 - 16:16

    Melanie:

    Hey laura!
    Super super super.. wat een mooie foto's en een mooi verhaal weer.. Echt kei leuk dat jullie dolfijnen hebben gespot! :) Ik ben echt zoooo jaloers ;)
    Ook leuk dat jullie naar de dierentuin zijn geweest..
    Wij hebben hier ook de dag van de verpleging zoals je weet.. Maar bij ons op de afdeling hadden ze er helemaal niks aan gedaan :O Echt zo slecht... Het hoofd van de afdeling was het vergeten.. Nu krijgen we volgende week een keer nog een taart.. en dat was het.. :S :P
    Veel plezier de komende dagen weer!

    Tot snel!

    Dikke Kus Mel

  • 16 Mei 2008 - 16:58

    Twan En Femke:

    ha die laura en zusje!
    nu eindelijk een keer een berichtje van mij op je site! da krijg je he? als we alleen maar maile en belle! haha
    volgens mij is het toch echt een koe of een os op de foto! wij hebbe ook de dag van de verpleging gehad maar ik had een late dus kwame ze in m'n dienst een tasje brengen om te lunche! ochja best wel leuk! je word nog beroemd daar in het verre suriname!!!
    meid ik wens je nog veel suc6 en geniet van je vrije daagjes voordat je het weet zit je weer hier in nederland!

    liefs twan en femke
    P.S. twan zijn vliegtuig boot heeft al veel geleden ze hebben al nieuwe onderdelen moeten bestellen.

  • 16 Mei 2008 - 19:53

    Tonnie En Ans:

    Ha die Laura alles gaat goed bij jullie zo te lezen.Je hebt weer leuke dingen gedaan en gezien als ik de foto's zo zie.Trouwens hier gaat alles weer goed Oma cuijk is dinsdag weer naar huis gekomen ze heeft nog wel antibiotica maar knapt al weer aardig op.Snel lopen zal wel niet meer gaan want de longen geven toch steeds minder lucht vanwege astma en bronchitis een longontsteking is dus niet bevordelijk.o ja wat leuk dat je oma een kaartje gestuurt hebt ze stond heel verwonderlijk te kijken toen het kaartje op de mat viel,ik was toevallig net daar.Ik moet je daar nog voor bedanken namens oma.Je vader had voor Oma een leuk kado met moederdag een doos met niks, want Oma vroeg niks,we hebben wel gelachen hij had er ook nog een mooi gedicht bij gemaakt,en uiteindelijk natuurlijk toch een cadeautje heel erg leuk,want lachen hoort er toch bij om gezond te blijven.

    Laura de groetjes en tot de volgende krabbel.

  • 16 Mei 2008 - 21:01

    Kim:

    Hey chick!
    Leuk verhaal weer :D Volgens mij is het een koe (maar dan een stier want je ziet duidelijk iets hangen) pap vind ook een geit, aan de kop te zien. Ben benieuwd of je er ooit nog achter komt :P haha

    Hoe was je stappen nog geweest? M'n vliegtuig had vertraging dus ik kwam toch maar niet meer ;)
    Kreeg trouwens vandaag m'n telefoonrekening waar het gesprek met jou bij zat :x nondeju wat ben ik armer geworden haha!
    Had trouwens nog niet gezegd hoe hard ik moest lachen om je schrilie smsje :P
    Morgen weer een feest zonder je, echt balen joh! Kon je weer eens naar de breij toe, waar jij het zó leuk vind! haha. Maar de sexy mannen zal ik voor je vinden... Maar eerst voor mezelf :)

    Heel veel plezier de komende tijd weer
    Spreek je snel weer, mis je!
    Liefs en dikke kus

  • 16 Mei 2008 - 21:03

    Kim:

    Ik wist niet dat :x (: x)een boze smiley was, hoe krijg je een blozende?
    Mijn probeersel :$
    Nu zal ik geen gekke berichtjes meer doen :) (wil eigenlijk een engel smiley maar weet die niet)

  • 16 Mei 2008 - 21:25

    Yvonne:

    Hey Beroemdheid!

    Wat jammer nou, dat we je niet op de tv hebben kunnen zien.... wel leuk om een nichtje te hebben, dat zo beroemd is. hihi. En wat flauw dat Balkenende je niet uitgenodigd heeft..... slaat nergens op...
    Als ik je verhalen elke keer lees, zou ik bijna jaloers worden. Echt gaaf dat je dolfijnen hebt gespot! Ik vind het prattige beestjen!
    Hoe gaat het met je salsa lessen?
    Oja , wat leuk dat ze daar de dag van de verpleging zo vieren. Wij kregen maandag een stukje gebak........ en dat was het... ach ja ze zijn ons in ieder geval niet vergeten.
    Hoe is het verder met de taxi's daar? Nog gekke dingen meegemaakt?
    Leuk om te horen dat je het er zo naar je zin hebt, en de rest ook!
    Geniet nog maar lekker en nog succes en veel plezier met je stage!

    groetjes Yvonne

  • 18 Mei 2008 - 00:25

    Daan:

    Hey meiss!
    Wat een leuk verhaal weer. Je maakt veel leuke dingen mee zo te horen! Gelukkig maar, lekker van genieten deze tijd. En ook al beroemd, wat toevallig haha! Jij op tv, ik in de krant.. Die naieve, onschuldige meisjes uit het boerendorp maken het wel in het buitenland ;)
    Ik ben wel blij dat ik je binnenkort weer ga zien, zo lang geleden alweer. En dan gaan we hier een week lang allemaal te gekke dingen doen! Ik kijk er nu al naar uit :) Oh trouwens, 1juni is hier Ter land, ter zee en in de lucht! haha het wordt ook echt opgenomen voor de nos ofzo, dus daar gaan we zeker even een kijkje nemen dacht ik zo! :D Mss kom je wel weer op tv ;)

    Liefs en tot zeer snel!
    Kuss Daan

  • 18 Mei 2008 - 13:16

    Conny:

    He beroemde Laura.
    Wij zijn er al zo aan gewend om in de schouwburg te zingen,kun je geen optreden regelen daar bij jou? Jij bent daar al beroemd, wij nog niet.
    Leuk om je verhalen te lezen en die schitterende foto's te bekijken.
    Veel plezier en tot lezens.
    Groeten uit Beers

  • 18 Mei 2008 - 14:29

    Nellie En Willie:

    Hallo Laura!
    Ik schrijf dit stukjes namens ons pap en mam. Ze hebben geen internet....(niet eens een pc....) dus dat wordt een beetje moeilijk. Ze volgen al je verhalen (bij mij of claudia) Dus ze zijn volledig op de hoogte.
    Ze wensen je heel veel succes met alles. En nog een hele fijne tijd daar.
    (de volgende keer laat ik ze een stukje schrijven als ze bij mij zijn..... is veel handiger....)

    groetjes Nellie en Willie

  • 18 Mei 2008 - 14:37

    Gfsdku''p5yo (Rob):

    ksldjfl;asdd5244111111111155596+jhljk
    sssssssssssssd15554fd5485653465drg5r5rt5u65554u4u5t5ty45th4t4thgfhddddddrrrsf
    rrrrroooobbbbb

    (Hoi laura, Rob wilde ook een stukje typen! Ach ja hij kan er niet jong genoeg mee beginnen.....
    Hij heeft je foto's gezien. de "haaievis" heet bob zei hij. En de koe had flaporen. dan kon hij jou beter horen. en de krokodil ging "sla en ijsjes" eten......????!!! Ik weet niet hoe hij bij komt... En de onderste regel heeft hij zijn naam getypt. (ik wees aan welke letters hij moest gebruiken) O hij wil nog even typen:)
    //////..,mujgggggggggggggfffffffffhjkkkkkkkkkkkkkkrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrcccccccccccoooooooooooobbbbbbbbbbbbb88uuuuuujhlllllllllllllllll,kio58777687[989ui
    ];l[l][; :) ") :(

  • 20 Mei 2008 - 17:01

    Tiny En Odilia:

    Leuk dat daar de dag van de verpleging niet onopgemerkt voorbij is gegaan.Jullie hebben al weer van alles meegemaakt. Tegelijkertijd 'n beetje "vakantie"in onze ogen.Heerlijk toch,lekker genieten!! De mensen zijn daar ook wel gastvrij wat zeker ook goed voelt.Dat je meer dan welkom bent, wil natuurlijk ook al heel wat zeggen.De groeten aan de andere meiden en tot een volgende keer.

    Groetjes Tiny en Odilia.


  • 21 Mei 2008 - 19:29

    Pierro Anke En Renzo:

    Hoi Laura,

    We hebben weer met veel plezier je berichtje gelezen. Ook zijn de foto's erg leuk. Wij hebben het weekend familiedag gehad van Fam van Sleeuwen. We zijn ook naar een dierenpark geweest. Er waren alleen niet zoveel dieren als daar in de dierentuin. En ook niet van die vreemde dieren zoals die geit-koe kameel. Maar Renzo vond het wel leuk. Ook kon je er midgetgolfen en dat vond hij ook prachtig. Ze hadden van die kleine golfstickjes en daar liep hij mee rond en sloeg dan zelf tegen het golfballetje aan.
    wat leuk dat je dolfijnen hebt gezien. Zijn mooie dieren. Heb je ze ook kunnen aanraken. Hun huid lijkt net op een zeem. Voelt heel glad, maar ruw aan. Ze vinden het leuk om geaaid te worden.
    Wij hebben ook de dag van verpleging gehad. Tijdens ons teamoverleg kregen we een stuk taart. Het wordt bij ons niet zo leuk gevierd als daar. We hebben ook nog de dag van de thuiszorg, daar wordt wat meer bij stil gestaan.
    Met moederdag werd ik wel verwend. Renzo had een mooie tekening gemaakt voor me. Papa had voor het cadeautje gezorgd. Renzo vond het leuk om het mee uit te pakken. Een nieuwe waterkoker voor in de nieuwe keuken.
    Morgen nog een dagje werken en dan is het voor mij alweer weekend. Het wordt hier mooi weer, dus daar gaan we lekker van genieten.
    Voor jullie ook alvast een fijn weekend.
    Heel veel groetjes Pierro Anke en Renzo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 12 Maart 2008
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 34334

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 30 Januari 2013

Zuid-Oost Azië

29 Maart 2008 - 08 Juli 2008

Suriname

Landen bezocht: