(w)auw vlechtjes! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu (w)auw vlechtjes! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu

(w)auw vlechtjes!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

22 Mei 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo mi gudus,

Afgelopen zaterdag zaten we op de helft van ons verblijf hier in Suriname. De tijd vliegt aangezien we hier zoveel te doen hebben. Ondanks dat het sfeertje hier altijd ‘relaxed’ is en men hier tijd genoeg heeft; Lukt iets vandaag niet, dan komt het morgen wel. Het zal dus ook wel weer wennen zijn als ik weer beland in het haastig leventje in Nederland. Maar gelukkig duurt dat nog even want we hebben hier nog meer dan genoeg dingen te doen :).
Maar vertel hoe staat jullie leventje in Holland? Hebben jullie nog leuke dingen gedaan? Hoe is de actuele situatie daar? Vanuit hier is het toch moeilijk om op de hoogte te blijven. Het blijft nog steeds leuk en verassend om jullie berichtjes te lezen. Inmiddels heb ik jullie weer veel te vertellen, waaronder het ontstaan van mijn nieuwe coupe…

Laat ik maar eerst beginnen over afgelopen zaterdag. Deze dag zijn we naar het recreatieoord Colakreek geweest. De naam zegt het al, het water kleurt als Cola. Ik heb het niet geproefd, maar volgens mij smaakt het niet naar cola ;) De colakreek is gelegen aan een zijrivier van de Coropinakreek, vlak achter de zanderij (vliegveld). Op ons handdoekje wilde we heerlijk bijbruinen, maar helaas waren de wolken het daar niet zo mee eens. Af en toe lieten te regendruppels zich even zien, maar gelukkig mochten we in het hutje schuilen van Nederlandse-Surinamers waar we een heerlijk kokosnotensapje aangeboden kregen. Maar zo gauw de zon tevoorschijn kwam doken wij weer snel met ons handdoekje de zon in. Natuurlijk zijn we ook het water in geweest. Ik moet zeggen dat het een rare gewaarwording was want je had geen idee waar je stond, zo donker was het water. Echter zag het water er wel schoon uit, hoe raar dat ook klinkt. De Surinaamse gezinnen nemen trouwens altijd flink wat tassen en koelboxen mee vol met eten en drinken, daarin overtreffen ze echt de Nederlanders. Maar goed aan het einde van de middag begon het echt heel hard te regenen. Gelukkig hadden we net het bonnetje van dat Nederlands-Surinaamse gezin gekregen, zodat wij in hun hutje konden schuilen. Niet veel later zijn we naar huis gegaan.
We hebben nog veel meer regen gehad… Na stage wilden Lindy en ik naar huis fietsen maar het regende dus. En niet zo’n klein beetje; een flinke stortbui met onweer en bliksemflitsen. Het leek ons dan ook niet zo verstandig om naar huis te fietsen en hebben we een taxi besteld. Maar goed ook, want de straat stond hier blank tot aan onze knieën en we zagen dat er alweer een ongeluk was gebeurd. Ik hoop niet nog meer van deze dagen mee te maken, maar zoals jullie als wisten is hier de regentijd aangebroken.

Vrijdags heeft Jady haar haren laten vlechten en zondag waren Eline, Lindy en Ik aan de beurt. Om kwart over 7 ‘s avonds kwamen de onderbuurmeisjes om Lindy’s en mijn haar te vlechten. We hadden zelf al nephaar gekocht, alleen moest het nog gevlochten worden. Ik heb het geweten hoor, om kwart over 2 waren ze eindelijk klaar met vlechten. Ja, jullie lezen het goed; 2.15 ’s nachts. Het was dus lange zit van 7 uur, dus jullie begrijpen het wel dat ik er helemaal genoeg van had. Het deed pijn en het duurde voor mijn gevoel een eeuwigheid. Ik denk niet dat ik het snel weer zal doen, maar ik ben wel blij met het resultaat van 200 vlechtjes:). Maar mijn haar is erg glad, dus er zijn al een paar vlechtjes uit mijn haren gegleden. Maar gelukkig worden we er allemaal steeds vaardiger in dus kunnen we elkaar helpen met de vlechtjes. Op stage moet ik mijn haar perse op een knot dus hoofdpijn krijg je wel van zo’n gewicht op je hoofd ;). Ik ben benieuwd hoe lang ik het vol houd met die vlechtjes… In mijn vorige verhaal vertelde ik over de panty’s die de mannen hier op hun hoofd dragen. Natuurlijk hebben wij dat ook even uitgeprobeerd en foto’s van gemaakt, zodat jullie er ook een beetje een beeld bij kunnen vormen ;)
De volgende dag voelde ik me erg brak tijdens stage, wat ook niet zo gek is. Ik had weinig en slecht geslapen, dus daar heb ik al de hele week last van. Maar goed, ’s avonds een vrouw, ’s morgens een vrouw ;) hahaha.
Op stage kreeg ik de taak om alle anamnese(opname)formulieren in te vullen en er vervolgens verpleegplannen bij te schrijven. Heel vaak wordt ‘vergeten’ deze formulieren in te vullen. Ik moest dus nog opname gesprekken gaan voeren bij patiënten die inmiddels al een operatie hadden ondergaan, maar goed je doet hier wat de hoofdzuster je opdraagt. Als er verpleegplannen geschreven moeten worden dan wordt iedereen doorverwezen naar mij en een ander Nederlands meisje op de afdeling. Wij worden namelijk de specialisten van Gordon genoemd. Voor de mensen die het niet weten; Gordon is een methode voor het schrijven van verpleegplannen. Het is dus wel een compliment van hen, maar soms wordt ik er wel moe van. Deze week viel me op dat er heel veel patiënten op genomen werden die een miskraam hadden gehad, echt sneu. Verder is er ook een meisje van 14 opgenomen die haar zwangerschap niet heeft volbracht. Misschien maar beter ook, hoe hard het ook klinkt. Verder kreeg ik vandaag een brasa(=omhelzing) van de dominee, zij wilde me namelijk nog welkom heten;). Ja, hier is echt sprake van een knuffelcultuur.

Aankomend weekend gaan we met wat mensen van salsales naar Republiek, om een weekendje te genieten in een vakantiehuisje:D. Even uitrusten, waar ik wel aan toe ben.

Fijn weekend en tot het volgende berichtje!

Liefs,
Laura

P.s. Yvonne, Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag. Fijne dag gewenst.
Tonny, Ook nog van Harte gefeliciteerd.
Rob, dankjewel voor je berichtje, wat kan je toch goed typen ;)
Familie Hendriks, dankjewel voor jullie leuke kaartje uit België!:)
Gelukkig zijn er nog mensen die toch enigzins dachten dat het een geit was op de foto van mijn vorige bericht ;)
Mensen in de verpleging, jammer dat in Nederland de dag van de verpleging nooit zo groot gevierd wordt :(
Anke, zo te lezen ben je goed verwend. Gelukkig hebben jullie een fijne familiedag gehad. Het lijkt me een mooi gezicht om Renzo te zien spelen met een golfstick. Misschien mag hij straks wel met papa en mama op de echte golfbaan!;)

• 22 Mei 2008 - 19:02

..een Jaar Later..:

Lieve SaraH,
    Gisteren kwam Abraham bij ons binnen gewandeld. Moedersziel alleen, zonder SaraH. Hij had een schaal met allemaal lekkere dingen bij zich en een bosje bloemen. Ik vond het prachtig!! Die Abraham had toch een mooi gedicht gemaakt. Super!!
    ..toen viel bij mij het kwartje.
    SaraH, ik vind jou ook super. Enne..nog hardstikke bedankt hè!!
    Een heeeele dikke kus van...

Trouwens...hebben ze in Suriname ook koeien?..en duiven?...en hordeuren?

• 22 Mei 2008 - 19:05

Fam Hendriks:

Hallo Laura,
    Zijn wij deze keer de eerste die een berichtje sturen ?? ( Mag ook wel na een paar weekjes dat we niets van ons hebben laten horen)
    Wij hebben zojuist nog een berichtje gestuurd bij jou vorige verslag maar bij het versturen deed de computer wat raar en gelijk kwam jou nieuwe verslag binnen.
    Ik zal morgen nog een keer kijken of het vorige bericht er op staat anders sturen wij het nog wel een keer met alle nieuwtjes en wetenswaardigheden.
    gr Ans, Twan, Bart en Mark

• 22 Mei 2008 - 19:33

Melanie:

Hey Laura,
    Leuk verhaal weer! En wow jou haren :) super mooi... Weetje nog dat ik dat ook heb gehad? Doet inderdaad erg pijn en je zult er nog regelmatig hoofdpijn van krijgen.. Maare het is wel erg mooi :)
    Echt grappig.. Die colakreek.. daar heeft martin ook foto's van :P Hij heeft daar ook in gezwommen.. Wat is de wereld toch klein ;)
    Veel plezier de komende tijd weer!

Dikke Kus Mel

• 22 Mei 2008 - 21:42

Rieky:

Ha Meid,
    Wat leuk die vlechtjes, je moest er wel veel voor over hebben, maar ja, wie mooi wil zijn .............weet je nog in Fuerta Ventura? Ik ben benieuwd of je de vlechtjes er nog in hebt zitten als wij komen en dat is al over drie weekjes. De tijd gaat nu wel snel en we kijken er naar uit om jouw dan weer te zien.Geniet nu nog maar eerst van een welverdiende vakantie in curaçao.
    Een fijn weekend en de groetjes aan Lindy,Jady en Eline.

o,ja Marcel heeft 30 en 31 mei een Jubileumconcert, omdat de fanfare en slagwerkgroep 100 jaar bestaan. Dit is op de maas in Heyen. De pontonbrug waar zij op spelen wordt door het leger aangelegd.We gaan in ieder geval luisteren, want ze hebben er hard en veel voor gerepeteerd.
    Twan heeft afgelopen maandag praktijk examen gedaan voor autospuiter, nog even afwachten voor de uitslag.En Papa, die kan bijna niet meer wachten om naar jouw te gaan, hij is de dagen nu al aan het aftellen.Femke mag dan straks voor de jongens koken en zorgen. Maar dat kan ze erg goed ,dat doet ze nu al geregeld. Wat zullen ze lekker eten! En met de honjes gaat het goed, ze zijn veel buiten met het mooie weer.
    Zo, nu ben je weer een beetje op de hoogte van ons allemaal.Ik spreek je snel weer.

Lieve groetjes van ons allemaal.
    en een kus van Mam.

• 23 Mei 2008 - 13:34

Renske:

Haaaa Lauriiiie

Wat leuk om je verhaaltje weer te lezen. Was van plan om nog een berichtje te plaatsen bij je ander verhaaltje, maar toen zag ik al dat je weer een nieuw verhaaltje had getypt:D

Even grappig, je weet natuurlijk nog wel dat we die geweldige foto's moesten maken in de schouwburg. Wat denk je, krijg ik van de week het schouwburgboek binnen staat er die mega oude foto van toen hilde er nog bij zat in. hahaha foutje van de schouwburg!

Hier is alles rustig, heb je natuurlijk hartstikke gemist op mijn verjaardag, maar dat kan ook niet anders;) Ben ook weer blij als jij, en natuurlijk tom weer uit die verre landen terug zijn.

Eef en ik hebben trouwens een vet shirt voor de vierdaagse gekocht, (zullen er wel heel veel in lopen, ma goed) haha maar die zul je meteen zien als je terug bent;)! Trouwens kei leuk jou haren zo zeg, wel even wennen, want das lang geleden dat jij lange haren had;)

Nou meis, nog heel veel plezier, geniet van je vakantie op curacao en tot snel weer!

Liefs Renske

• 24 Mei 2008 - 16:37

Trudi:

Heej chickie!
    Hoe is t daar aan de andere kant van de wereld?
    Ik ben inmiddels alweer 'n maandje in t kouwe kikkerlandje en k kan je vertellen: 't valt allemaal niet mee!
    Maar we kletsen snel bij!
    Geniet nog van de laatste weken want voor je t weet zit t r op en zit je met heimwee thuis bij je ouders op 't bankje naar GTST te kijken...
    Tot snel meis!
    Dikke kus, Tru

• 25 Mei 2008 - 11:25

Carlijn:

Hey Laura,

Leuk om weer een verhaaltje te lezen en te weten dat je leuke avonturen meemaakt! Hoe gaat het met je salsalesjes? Ik hoop dat je me een paar pasjes kunt leren voor de vierdaagsefeesten ;) Heel veel plezier in Republiek, ff lekker ontspannen.
    Tot over een tijdje.

Liefs Carlijn

• 25 Mei 2008 - 12:00

Yvonne:

Hoi Zuster Laura, specialiste van Gordon !;)
    Je hebt weer een mooi verhaal geschreven!
    Mooi trouwens je haar zo! Het lijkt me inderdaad erg zwaar.... en wat heb je er lang voor moeten zitten zeg. Maar ja: "Wie mooi wil zijn....." Ik ben benieuwd hoe lang het blijft zitten.
    Wat lijkt mij het vreemd zeg om in water te zwemmen wat zo donker is......
    Rob vroeg of jij "de koe" eten had gegeven??? Anders werd ie niet groot en kon hij niet meer met zijn lange oren flappen....... Hij vertelde dat je hem heel veel brood moest geven... Hij was volgens mij een beetje bezorgd. Jij had volgens hem wel goed gegeten, je haartjes waren gegroeid! hahaha..:)... hoe komt hij erbij... Als hij groot is ging hij ook naar "Sumimame" Vertelde hij, en ging dat koeien en krodillen eten geven en in een heeeeeeeeele grote boot varen.... Ach wel fijn dat hij het me nu vast verteld toch....?
    Oma was nog hier geweest en ze heeft nog eens al je foto's rustig bekeken. Ze vond ze erg mooi!
    Ik hoorde dat Harrie en Rieky binnenkort je op komen zoeken daar. Lijkt me geweldig. Ik snap heus wel dat ze de dagen aftellen...
    Nou meid geniet er nog maar lekker van. Hopelijk krijg je wat minder regen dan je hebt gehad, en geniet van je weekendje in het vakantiehuisje!
    Tot het volgende verhaal maar weer.

Groetjes Yvonne :]

• 26 Mei 2008 - 16:43

Evelien:

Hee Laura!!! Doe je ook nog eens iets anders dan verpleegplannen schrijven en uitstapjes maken? hahaha nee grapje! ;) Hoe was het weekendje? Lekker relaxed? Ik ben afgelopen weekend niet echt toegekomen aan ontspannen, vrijdagavond concert met vicinia, daarna natuurlijk even blijven hangen. Zaterdag moest ik overdag werken en 's avonds naar viciniafeest en toen was ik rond half 4 thuis. En dat terwijl ik met Renske had afgesproken om te gaan wandelen dus we hebben gisteren 37/38 km gewandeld! (en ik had maar 3,5 uur geslapen uiteindelijk, maar het ging heel goed!)

ohhja en de T-shirts zijn inderdaad heel leuk, zoals Renske ook al zei, maar die zie je dan nog wel!

xxx

• 26 Mei 2008 - 21:11

Willie En Nellie:

Hoi Zuster Laura,:)
    Je zult misschien wel denken: Eindelijk een berichtje.
    Wij worden door Yvon en Claudia op de hoogte gehouden van al het reilen en zeilen daar bij jullie. Wat fijn dat je het goed naar je zin hebt. Je zult wel blij zijn als je pap en mam daar zult zien. Verder wensen wij jou en natuurlijk de andere meiden nog heel veel succes en vooral plezier de laatste weken dat jullie nog daar zijn. We horen nog vast meer van jullie.

Doei.
    Liefs en kusjes van Ome Willie en Tante Nellie

• 27 Mei 2008 - 15:06

Twan:

ha zussie
    ons mam had het verkeerd gezegt.
    k had geen practijk examen maar theorie.
    daar ben k alvas voor geslaagd. ongeveer als met de zelfde punte die jij altijd hebt:-P (9 gem)
    ps praktijk heb k op 18 juni
    nog ff dan dan ga je op vakantie tijdens je stage(vakantie):-P
    veel plezier

gr twan en fem