Relaxen in Republiek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu Relaxen in Republiek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Eeden - WaarBenJij.nu

Relaxen in Republiek

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

28 Mei 2008 | Suriname, Paramaribo

Fawaka allemaal,

Jullie verwachten natuurlijk nog geen verhaaltje van mij, maar morgen vertrek ik naar Curaçao. Vandaar dat ik mijn berichtje wat eerder plaats. Fijn dat jullie me weer een beetje op de hoogte hebben gebracht van jullie leventje in Nederland. Gaat nog steeds alles goed daar? Ik heb weer een heerlijk weekend achter de rug en dan zal ik dan ook wat meer over gaan vertellen.

We hebben een heerlijk weekendje achter de rug in een van de vakantiehuizen in Republiek.:D Een meisje van Salsa had contacten gelegd waardoor dit mogelijk werd gemaakt. Hier gaan namelijk meestal de wat rijkere Surinamers naar toe en als toerist is het bijna niet mogelijk om daar een weekend te verblijven. Met 13 Nederlandse studenten en wat Surinamers verbeleven we in het vakantiehuis van de onderdirecteur van de Surinaamse Waterleiding Maatschappij (SWM). Het was echt een unieke kans om in dat mooie vakantiehuisje te verblijven. Aan het huis lag een kreek waar we heerlijk konden zwemmen. Het kreekje mondt zich uit in de Colakreek, dus het kleurde net zo donker. Hier hebben we dan ook heerlijk gerelaxt. In het water begon een Surinamer tegen mij te praten en hij vertelde dat het zo moeilijk is om een verblijfsvergunning te krijgen voor Nederland. Niet veel later vroeg hij of er een kans was dat hij met mij zou gaan stappen en hij mijn nummer mocht. Tja, Laura is niet gek, hij was dus kansloos. Na de lunch zouden we gaan crossen. De Surinamers hadden namelijk allemaal een jeep of pickup meegenomen. Tegen ons werd gezegd dat we gewoon een beetje rond gingen rijden. Nou, dat hebben we geweten.. Het ging er veel lomper aan toe dan bij de jeepsafari die we in het begin van ons verblijf in Suriname hadden gedaan. Eline, Jady, Lindy en ik wilden ook wel weer achterin de bak van de pick-up. Ik kan wel zeggen dat bij sommigen het blauwe plekken en schaafwonden heeft opgeleverd. ’s Avonds zijn we gaan bbq-en. Dat smaakte niet verkeerd. Een kippenbout eten was bij mij niet succesvol, ik had er nog geen 2 happen uit en het vloog al over de tafel, haha;). Het werd een gezellig feestje en wij kregen nog te horen wat een Surinamer van ons dacht. Ten eerste werd ik al 25 geschat :S, dat is me nog nooit overkomen. Maar goed, Jady kreeg te horen dat ze een spiritueel type is en dat ze zorgt voor balans. Lindy was een zorgzaam type en Eline die liep overal achteraan om overzicht te houden. Ik was het down to earth type wat losser kwam. Later werd mij zelfs verteld dat ik een vrouw was waar elke man wel een kind van zou willen. Ik moet zeggen dat hij goed kon zwetsen, maar indruk maakte hij niet. Zijn versierpoging was dus ook al kansloos. Maar gelukkig kon ik er hard om lachen, en ik hoop hij ook. ;)
De volgende dag gingen we kanoën. Ik dacht slim te zijn en bij 2 Nederlandse jongens in de boot te stappen samen met Jady. Zij mochten dan roeien ;) Ik zag het namelijk al voor me dat als ik zelf zou gaan roeien de kano om zou vallen, en dat was niet de bedoeling aangezien ik een fotocamera bij me had. Onze bootsmannen hadden alleen het pedellen niet helemaal onder de knie, dus vaarden we bijna het bos en het riet in. Nadat iedereen zich ermee bemoeid had en de jongens een beetje gefrustreerd waren, ging het toch goed. Uiteindelijk hebben we een relaxed tochtje met veel gelach achter de rug. De omgeving zag er echt super mooi uit, eigenlijk onmogelijk om vast te leggen op een foto. Na een uurtje arriveerden we bij een strandje, waar we weer even heerlijk konden relaxen. Na even gezwommen en in de zon gelegen te hebben begon het te regenen. In het begin waren het een paar druppels, maar niet veel later viel de regen met bakken uit de hemel. Onze stuurmannen waren zo stoer om ook weer terug te varen. Jady en ik zaten gescholen onder een handdoek, dat zal echt een mooi gezicht zijn geweest ;) hahaha. Aan wal hebben we de kano’s opgeruimd en zijn we met de jeeps terug gereden. Maar aangezien de mannen zo zuinig waren op hun jeep moest je in de laadbak als je geen droge kleding of handdoek had :(. Jullie raden het al, helemaal verregend zat Laura en een paar anderen achterin de laadbak kou te lijden. ;)
Eenmaal terug bij het vakantiehuisje hebben we wat gegeten, de rotzooi opgeruimd en zijn we terug vertrokken naar ons huisje in Paramaribo. Het was een geslaagd weekend.

Mam, je hebt gelijk; die vlechtjes heb ik niet lang ingehouden. Mijn hoofdhuid was verbrand, het nephaar jeukte ontzettend en bij mij bleven er maar vlechtjes uitvallen. De meiden hier zijn inmiddels wel vaardig geworden in het vlechten, want ik ben er denk ik wel zo’n 30 verloren. Ik moet zeggen dat het erg frustrerend was. Als ik ook maar ergens liep met mijn vlechtjes los, dan liet ik een spoor van vlechtjes achter. Maandag hebben we mijn vlechtjes dan ook uit mijn haren gehaald. Oh wat een heerlijk gevoel was dat! Heerlijk door je haren kammen en wassen. Dat was ook wel hard nodig wat de vlechtjes waren erg riekend geworden door de regen. Ik zeg nu weer, eenmaal een nooit meer. Hopen dat ik me er nu wel aan kan houden.;)

Verder hebben we hier weer een beesten-avontuur achter de rug. Mieren en hagedisjes lopen hier over de tafel en de muur, maar daar kijken we niet meer van op. Maar afgelopen vrijdag hebben we de eerste kakkerlak ontdekt. Ik heb ‘m niet gezien, want ik was aan het bellen met het thuisfront. Ineens hoorde ik allemaal gegil, blijkt er een kakkerlak in een pan te zitten. Lindy en Eline wilde het beest naar buiten brengen, maar ineens bleek hij niet meer in de pan te zitten. De kakkerlak is dus spoorloos verdwenen… Afgelopen zondag werd ik gestraft. Ik kon niet slapen en ging even uit bed om wat te drinken. Eenmaal terug gekropen in bed hoorde ik een raar geluidje boven mijn hoofd. Ik bedacht me nog hoe het zou zijn als je met een hangmat in de binnenlanden zou slapen. Ik opende mijn ogen en van schrik vloog ik uit bed. Er zat een hagedis boven mijn hoofd, gevestigd in mij klamboe!!! Voor het slapengaan had ik nog wel een hagedisje op de muur gezien, maar ik ging er niet vanuit die deze bij mij in de buurt zou komen, bahbah. Ik was helemaal in shock en kon geen actie meer ondernemen, gillen of een zinnig woord uitkramen. Al snel kwamen de meiden me helpen. We wilden allemaal niet gaan slapen voordat we wisten waar het beest zich inmiddels had verstopt. Na heel wat vangpogingen glipte het beestje uit de raam. De ramen hebben we gesloten en daarna zijn we heerlijk verder gaan slapen. Alhoewel ik mijn ogen niet echt meer durfde te sluiten…

Stage blijft eigenlijk een beetje hetzelfde, daar heb ik niet zoveel over te melden. Ik ben alleen al 2 weken bezig om een klinische les (presentatie) te geven. Er wordt dan een afspraak gemaakt en opeens komt het dan weer niet goed uit. Erg frustrerend, maarja zo is het leventje hier in Suriname; wat vandaag niet komt, dat komt morgen wel. Toch blijft dat moeilijk voor mij als bakra. Het haastige leventje van Nederland zal ik nooit helemaal los kunnen laten.

Afgelopen maandag had ik de laatste salsales gehad Semi 1. Morgen moeten we eigenlijk afdansen, maar dat gaat niet lukken omdat we dan in Curaçao zitten. Als we terug komen mogen we het afdansen inhalen. Ik hoop dat ik het ga halen want dan mag ik mezelf gevorderde student noemen, of zoiets dergelijks ;)

Mijn volgende verhaaltje zal wat langer op zich laten wachten. Ik zal jullie dan alles vertellen over mijn avonturen in Curaçao. Ik ga daar heerlijk bijkomen van het ‘drukke’ leventje hier in Suriname :D.

Bosi,
Laura

P.s.
Bedankt allemaal voor jullie berichtjes!:D
Daantje tot morgen! :D Ik heb er kei veel zin in!
Diel Hartelijk Gefeliciteerd alvast. Fijne verjaardag!:)
Eef en Rens, ik ben benieuwd naar jullie shirts, succes met trainen.
Eef, helaas is mijn leven hier niet gevarieerder dan het maken van verpleegplannen en uitstapjes ;) Zo te horen heb je je goed vermaakt op het Viciniafeest.
Rens, ik had het inderdaad al in de mail gelezen dat er iets mis is gegaan met de foto, wat een grap!:P
Tonny, graag gedaan. Ik hou ervan om SaraH voor de gek te houden ;) Hordeuren heb ik nog niet gezien, duiven en soort van koeien wel ;) hahaha
Tru, als ik je weer zie dan hebben we volgens mij een hoop bij te kletsen, ik zal nog zeker genieten van mijn leventje hier in Suriname.
Carlijn, ik weet niet of ik zo goed ben in het geven van Salsa-les ;)
Oma, fijn dat jij ook even alle foto’s rustig hebt kunnen bekijken. Bedankt Yvonne.
Rob, wat fijn dat je mama alvast hebt laten weten wat je gaat doen in de toekomst;)
Tante Nellie en Ome Willie, wat leuk dat jullie ook zo af en toe mijn berichtjes lezen en een berichtje plaatsen!
Twan, Stuud! Super knap gedaan!:D Ik was helemaal vergeten je succes te wensen, maar zo de zien aan je gemiddelde cijfer, was dat ook niet nodig ;)

  • 28 Mei 2008 - 18:15

    Marloes:

    Hee Laura!
    Ik heb al veel te lang niet meer gereageerd dus dat ga ik nu maar eventjes doen! Wat een verhaal weer zeg. Ik krijg t idee dat je je er absoluut niet verveelt. Wat een avonturen weer ;) Jammer dat die vlechtjes er weer zo snel uitgaan, maar ik kan me helemaal voorstellen hoe heerlijk dat weer moet zijn. En terugkomen in NL als een gevorderde salsastudent :P Leuk joh!
    Over hier heb ik niet echt veel te melden. De laatste weken van het schooljaar, dus dat is altijd even hard werken om alles af te krijgen...
    Hééél veel plezier in Curacao bij Danielle. Ik hoop dat je ook daar een supertijd gaat krijgen. Doe ook haar heeel veel groetjes me he!
    Fijne reis!
    Kus,
    Marloes

  • 28 Mei 2008 - 18:18

    Marloes:

    Wat een leuke foto's trouwens! En haha, moest echt lachen om jullie roeiavontuur. Echt weer iets voor jou he, om bij 2 jongens te zitten zodat je zelf niet hoeft te roeien ;) hahaha...

  • 28 Mei 2008 - 21:00

    Lydia:

    Hey Laura,
    Is al weer ff geleden dat ik een berichtje geschreven heb. Dus word maar weer eens de hoogste tijd. Kei leuk joh al die verhalen en foto's. Wel jammer dat de vlechtjes er iedere keer uitvielen want het zag er wel leuk uit.
    Heel erg veel plezier in curacao.
    groetjes Lydia

  • 29 Mei 2008 - 09:43

    Tiny En Odilia:

    Hoi Laura,
    Echt geweldig wat jullie daar allemaal meemaken. Een fijne vakantie toegewenst!! Daarna komt jullie pap en mam wat natuurlijk ook erg leuk is, dan kun jij ze alle bezienswaardigheden laten zien. Jij weet er inmiddels goed de weg, en kun je een beetje als gids fungeren. Kei leuk en geniet ervan!

    Groetjes Tiny en Odilia.

  • 02 Juni 2008 - 22:02

    Renske:

    Haa meis,

    Leuk om je verhaal weer te lezen, toch weer prettig om te weten waar jij daar aan het doen bent;)

    Liefs Renske

  • 03 Juni 2008 - 10:53

    Anke:

    Hoi Laura,

    Momenteel ben je lekker aan het relaxen in Curacao. Tja, zo zie je nog eens wat van de wereld. Het schijnt daar ook erg mooi te zijn. Vooral onder water met duiken of snorkelen is het mooi. Ik heb foto´s gezien van vrienden. De vlechtjes stonden je goed, maar het zit inderdaad niet fijn. Ik heb ze ook weleens gehad, maar ook bij mij waren ze er ook snel uit. Kan ook niet anders met zo´n steil haar.
    Hier gaat alles nog steeds z´n gangetje. Zondag zijn we met Renzo naar het zwembad geweest. Vond ie geweldig. Hij wilde er niet meer uit. Toch was hij wel moe, toen we in de auto zaten sliep ie al na twee meter. Vorige week zijn we bij het consultatiebureau geweest. Alles was goed. De verpleegkundige vond het leuk, grappig en mooi mannetje. Renzo gooide natuurlijk weer al zijn charmes in de strijd! Inmiddels praat hij volop zinnetjes, wat al erg goed was voor zijn leeftijd. Het klinkt ook wel erg grappig soms.
    Nou, ik ga nog snel even wat doen nu hij nog ligt te slapen. Vanmiddag ga ik lekker met hem naar buiten, het zonnetje komt nu weer door na flinke regenbuien. Heel veel plezier nog in curacao en tot snel.

    Liefs Pierro Anke Renzo


  • 04 Juni 2008 - 23:21

    Papa:

    eindelijk weer eens een berichtje van mij,je weet wel hoe dat het werkt, druk druk druk en nog eens druk,op het werk,thuis,in de tuin,en op jouw slaapkamer, en dan ook nog op vakantie maar goed alles op zijn tijd. De eerste indruk van suriname hebben we al gehad. We hebben namelijk maandag onze visum opgehaald.Relax man,plenty of time, of dat we niks anders te doen hadden, 3 uur duurde het maar liefst. Eerst een slagersbonnetje trekken,wachten,wachten,en dan je formulieren inleveren incl. pasfoto in kleur anders moet je daar nieuwe maken.Maar dat was gelukkig niet nodig we hadden alles goed voor elkaar,we hadden alles al via de site verzonden ze doen er alleen niets mee. Daarna krijg je een loterij bonnetje en mag je wachten tot je nummer word afgeroepen om te betalen, 72 eurie's voor twee weken vakantie,maarja niet zeuren als je op vakantie wild.Wij denken betaald paspoort klaar en wij weer weg,nou mooi niet hoor,eerst nog even wachter op een stempeltje en hantekening in mijn mooie paspoort zodat ze daar kunnen zien dat wij suriname ook gesponsord hebben. Maar uiteindelijk hebben we toch ons visum gekregen.De reden dat het zolang duurde was dat ze een nieuw systeem hadden en dat werkte nog niet goed,dus gingen de luikjes even dicht en werd er achter de deuren hard gewerkt om het probleem op te lossen,en dat heeft tijd nodig, gelukkig hadden we tijd genoeg anders hadden we de hele dag nog in amsterdam moeten winkelen en dat kon nu jammer genoeg niet meer. We hebben best wel gelachen daar,het was echt heel erg druk, en de mensen achter de balie deden hun best, maar het was zo ongeorganiseerd.Mensen hebben ook geen geduld meer hier in nederland,net zoals die ene man hij moest en zou eerder geholpen moeten worden want hij had geen tijd meer en moest zijn paspoort hebben want hij moest gaan. Fout dus, dat werkt niet op de surinaamse ambassade,hij moest of wachten af maar een andere keer terugkomen werd hem verteld. nou dan kies je wel eieren voor je geld en hou je wijselijk je mond dicht. Komt daar zo'n oud vruowtje uit suriname aan en zegt, dat moet je niet doen want dan gaat je paspoort weer onderaan op de stapel, en daar werd die man nog heter van. Maar genoeg gepraat,ik kan bijna niet meer wachten om daarheen te gaan, gelukkig duurt het nog maar anderhalve week, dan gaan we vliegen het enige waar ik tegen opzie is de lange vliegtijd 9 uur, maar ja daar komen we ook wel overheen,krant lezen,sudoko spelen,en een langdurig gesprek met ons mam voeren tenminste als een van ons twee niet slaapt.
    Nou ik zou zeggen veel plezier daar en tot over een paar dagen. Groetjes papa

  • 05 Juni 2008 - 13:23

    Rieky:

    Ha Meid

    Na een reactie te hebben gekregen van papa kon ik het natuurlijk weer niet laten om ook wat te schrijven, Je bent nu zeker wel helemaal uitgerust om de laatste stagedagen door te komen.Het is denk ik wel de moeite waard geweest om naar curaçau te gaan en daar heb je beslist geen spijt van. Zo'n gelegenheid zal zich denk ik nooit meer voordoen. Je hebt nu dan ook echt even vakantie gehad.Ik ben weer benieuwd naar je verhaal.We hebben nu al een klein voorproefje gehad in de surinaamse ambassade hoe het is om veel geduld te moeten hebben.Dus er staat ons over een week wat te wachten!we wachten het maar rustig af! Voor de eerste keer twee weken op vakantie en dan naar zo'n land als Suriname.
    Ik vind het wel spannend en we kijken er echt naar uit.
    Afgelopen zaterdag zijn we naar het jubileumconcert geweest van het 100 jaar bestaan van de fanfare en drumband in Heyen. Dit was erg mooi geweest.Marcel gaf ook nog een mooi drumsolo weg.
    Het zou bijna na de pauze niet door zijn gegaan vanwege de onweer, maar gelukkig na een uur hadden ze besloten om het toch door te laten gaan.Zo is het weer hier de afgelopen week, wel en geen weer.Wat betreft over langdurige gesprekken in het vliegtuig met ons pap dan ligt dat natuurlijk aan papa maar dat snap je zeker wel haha!!en dat winkelen in Amsterdam, nou dat heeft hij erg gemist! Nou Laura je bent weer een beetje op de hoogte van ons.
    Succes nog met de laatste stageperiode en tot gauw.

    Liefs en een dikke kus.
    Mam


  • 05 Juni 2008 - 16:08

    Mars:

    Ha zus,
    Na al deze reacties kan ik natuurlijk niet achterblijven en ik heb ook al lang niks meer van me laten horen, dus dan zal ik dat nu maar is gaan doen;)
    Gaat alles daar goed met je? lekker vakantie vieren relax hoor dat zit er bij mij niet in. Een en al stress hier. Vooral vandaag, kom ik thuis van school moest nog een hoop doen thuis. blijkt dat m'n portomonnee foetsie is. Nou ik dus helemaal in paniek, en dan weet je wel hoe dat bij mij gaat. Alles wat ik tegenkwam werd aan de kant geschopt op geslagen en hoop agressie reacties die ik beter niet had kunnen doen mja dat hou je toch nie tegen;) Uiteindelijk na een hoop stress en op en neer reizen naar nijmegen, had ons mam de portomonnee gevonden op de wc:P. Beetje hetzelfde zoals dat bij jou ook altijd gaat:P

    Maar ik moet nog 2 weekjes naar school en dan kan ik lekker hele vakantie gaan werken en vakantie vieren heerlijk:D
    Ik wens je nog heeel veel plezier daar en maak er maar wat moois van

    gr je broertje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 12 Maart 2008
Verslag gelezen: 2061
Totaal aantal bezoekers 34332

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 30 Januari 2013

Zuid-Oost Azië

29 Maart 2008 - 08 Juli 2008

Suriname

Landen bezocht: